Вивчаймо граматику на основі добірного, повнозерного тексту!
Готуючись до занять, учителі перебирають силу-силенну книжок, щоб наповнити зміст необхідною комунікативною темою, дібрати висловлювання з певною будовою речень, пунктограмами, орфограмами, лексемами тощо. Пропоную словесникам усе в одному - цікаві посібники для роботи на уроках української мови (вивчення теми на основі тексту, комплексні завдання, що й передбачає компетентнісний підхід).
Посібник “Робота з текстом на уроках української мови...” схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах комісією з української мови Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (інформація в книжці на с. 2). Перша частина (376 сторінок практичних завдань). Друга книжка (ІІ і ІІІ частини, 440 сторінок). Пропоную електронний формат.
Якщо зацікавитесь, пишіть у коментарях, приватних сповіщеннях у фейсбуці або телефонуйте за номером 0986155904. Зміст посібників, зразки завдань можна переглянути нижче + тут + тут:
Якщо зацікавитесь, пишіть у коментарях, приватних сповіщеннях у фейсбуці або телефонуйте за номером 0986155904. Зміст посібників, зразки завдань можна переглянути нижче + тут + тут:
Приклад:
Картка 11
Ø Прочитайте. Сформулюйте запитання, на яке дається відповідь у тексті. Який висновок ви зробили для себе? Пригадайте художні твори, у яких порушується така ж проблема. Кого мають на увазі українці, коли кажуть, що людина має трьох матерів?
Ø Виділені речення спишіть, розставляючи розділові знаки при прямій мові. Побудуйте структурні схеми.
Ø Поясніть, як змінилися б пунктограми, якби текст записати у формі діалогу.
Ø З передостаннього абзацу випишіть дієслова, поставте їх у формі умовного та наказового способів.
Ø Знайдіть п’ять слів з ненаголошеними голосними в значущих частинах, прокоментуйте написання. Чи однакові правила ви застосуєте для пояснення цих орфограм?
Ø Поясніть значення підкреслених слів. До якої групи лексики за походженням і вживанням вони належать? Доберіть синоніми.
Ø Виконайте усний морфологічний розбір прикметника отчої.
Ø Слово народжує розберіть за будовою, поділіть його на частини для перенесення з рядка в рядок.
Ø Іменники земля, мати, сонце, трава запишіть у формі кличного відмінка однини та множини. Складіть речення з прямою мовою, використовуючи ці слова в ролі звертань.
Ø Використовуючи речення з прямою мовою, складіть твір-роздум чи есе „Така нам буде Україна, які у нас будуть серця” (Т.Майданович) – (І варіант), „Вклонімось матері у ноги за всі турботи і жалі” (М. Сингаївський) – (ІІ варіант) або ж діалог на тему „Чи потрібна сучасному українцеві національна свідомість?” (у парах, ІІІ варіант).
Та все ж настав день, коли в Русина вичерпалась сила… І впав Іванко на землю… І раптом в черленому полум’ї маків зобачив свою матір.
Лежи лебедику лежи шептала. Набирайся від рідної землі снаги.
Він дотепер не відав, що рідна земля силою і красою напуває.
„Чом ти, мамо, раніше мені про це не говорила?”
„Бо не було при моєму житті, коли ти ріс, отчої землі… У Візантії віяли вологі вітри, вітри спили моє здоров’я” .
Але ж бо ти тут! вигукнув Іван. Як ти могла встати з могили, коли плита важка, її можуть підняти лише архангельські труби в день страшного суду?
„Що ти, сину, знаєш про силу матерів… Я сьогодні тут, щоб сказати: моя дитина – не сирота… У кожної людини є дві матері. Перша – це жінка, яка народжує дитину в муках, друга – рідна земля. Без першої матері діти стають сиротами. Без другої, навіть багаті – жебраками. І не вір жебракам, які глаголять, що ніби скрізь на світі однаково світить сонце, і не вір їм, що скрізь однаково шепчуть трави, і бійся тих жебраків гірше дияволів, бо диявол супроти зрадника – ангел”.
„Я запам’ятаю твої слова, мамо”. Р. Федорів
„Я запам’ятаю твої слова, мамо”. Р. Федорів