четвер, 1 жовтня 2020 р.

Словосполучення


 З мого посібника „Робота з текстом...”

Картка  4

Ø  Прочитайте висловлювання вголос. Які почуття воно викликає у вас?  Розкажіть про свою бабусю. Опишіть її зовнішність (усно).

Моя рідна бабуся! Усе, що робила, як дивилася, як захищала нас із братом, як ніколи не сердилася, – усе було просякнуто добротою, що спонтанно народжувалася в ній і виплескувалася у світ.

Вона, така маленька й тиха, нічого й нікого не боялася: коли німці палили село і розстрілювали, не тікала ховатися, а залишалася в хаті, не боялася сказати у вічі злодію, що він злодій.

                     В. Лопата

Ø  Вичленуйте із запропонованих речень десять словосполучень з різними видами зв’язку між компонентами. Визначте різновид кожного словосполучення за головним словом.

Ø  Доведіть, що виділені темним шрифтом конструкції не є словосполученнями.

Ø  Випишіть прислівники, назвіть їхні морфологічні ознаки, поясніть правопис.

Ø  Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією. Поділіть на частини для перенесення з рядка в рядок.

Ø  Від виділених курсивом іменників утворіть присвійні прикметники.

Ø  До слова сердилася доберіть синоніми, поясніть стилістичні умови їхнього вживання.

Ø  Складіть простий роздум „Чи завжди і всім можна говорити правду у вічі”. У реченнях використайте словосполучення з підрядним зв’язком прилягання.

Інтерактивна вправаСловосполучення. Докладніше

Пригодиться на уроці

 З мого посібника "Робота з текстом...."
Картка  7 

Ø  Прочитайте поезію. Уявіть змальовану картину. Скажіть, які почуття вона  у вас викликала. Назвіть виражальні засоби в тексті. Знайдіть речення з інверсією. Поміркуйте, чи впливає зміна місця слова на його емоційне сприйняття.

Уже трава підмалювала брови

В осінні (дуже  модні) кольори.

І листя розбивається до крові,

Коли із клена падає згори.

Жовтіють дні, і також опадають,

Змітають рештки літа двірники.

Настоялося сонце – і сідає.

Сідає і малеча – за книжки.

Зчорнілий сонях дибає під тином:

„Зберіть мене! Бо нащо ж я вродив?”

Жучок повзе. І осінь, як дитину,

Несе туман купати до води.

Тоді його мотає на клубочки:

Плести на зиму теплі покривала.

До крові розбиваються листочки…

…І брови вже трава підмалювала.

М. Павленко

Ø  Поміркуйте, чи правильно поставлена кома в третьому реченні.

ØВизначте підмети й додатки в реченнях, поясніть спосіб вираження.

Ø  Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією, зробіть висновок про співвідношення звуків і букв.

Ø  З виділеним темним шрифтом словом складіть два речення в художньому стилі так, щоб воно писалося разом та окремо згідно з приналежністю до певної частини мови. Прочитайте речення вголос тричі, щоразу змінюючи логічний наголос. Як змінюється від цього зміст висловлювання?

Ø  До дієслова дибає доберіть синоніми, поясніть сферу вживання кожного з них, складаючи з ними речення (усно).

Ø  Вичленуйте дієприкметник, виконайте його морфологічний розбір.

Ø  Складіть твір-мініатюру (5 речень) „Уже трава підмалювала брови в осінні (дуже модні) кольори” або „І осінь, як дитину, несе туман купати до води” (на вибір). Використайте три  речення з інверсією. 


Картка 8

Ø  Прочитайте фрагмент із повісті „Звук павутинки”. Пригадайте, якого епізоду  й персонажів твору він стосується (якщо читали).

…Люди не вм..рають зовсім. Коли вони лягають у землю і самі стають з..млею, то з них в..ростає трава чи дер..во. З добрих людей в..ростає щось добре – яблуні, бузок, маргаритки. А хто злий, зав..дющий, то буде р..п’яхом, кроп..вою, л..шаєм повзучим.

А що виросте на місці…?

                            В. Близнець

Ø  Спишіть, вставляючи пропущені літери. Проаналізуйте орфограми.

Ø Усно виконайте морфологічний розбір підкресленого слова, запишіть його фонетичною транскрипцією і зробіть висновок про співвідношення звуків та букв.

ØУ кожному реченні підкресліть граматичні основи. Прокоментуйте спосіб вираження присудків, назвіть їхні види.

Ø  Продовжте текст, уставивши на місці пропуску в останньому реченні ім’я літературного героя. У реченнях уживайте присудки, виражені різними частинами мови.

 


неділя, 23 серпня 2020 р.

Для вас, колеги! Пряма мова...

 «Пряма й непряма мова. Цитата. Діалог» – перша тема в 9 класі (завдання будуть потрібні вже ось-ось!) та обовязковий складник тестового зошита ЗНО з української мови.
Пропоную Вам, дорогі філологи, 36 тестових завдань у форматі ЗНО (24 з вибором однієї відповіді з п’яти можливих, 12 на відповідність з вибором чотирьох відповідей + 2 діалоги для редагування). 

Повністю авторський матеріал (речення з програмових творів української літератури)! Електронний варіант у форматі word. Відповіді є!

Зразок
1. Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

А На снігу великими літерами, либонь, за допомогою пальця було написано лише чотири слова: «ФІЙОНА МЕДВИНУ ПРИВІТ ПЕРЕДАВАЛА».
Б «Батьку! – це дзвінкий, молодий голос.  Ну, як?..»
В Тільки десь у підсвідомості ще якусь мить бриніло здалеку-здалеку: «Мати ж моя пава... Мати ж моя вишня...»,  – і замовкло, як іскра, заллята водою.
Г «Я тебе переслідуватиму все твоє життя. І всі ми, що тут пройшли... Ми тебе переслідуватимемо все життя і проводжатимемо тебе до могили,  тисячі нас замучених, закатованих»,  сказав був напочатку.
Д  Тоді Григорій, ...............................................

1. Зясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропуску

Розділовий знак
Речення з прямою мовою
кома
А «У Семигорах нема де і втопиться, бо в ставках старій жабі по коліна» […] сказав Карпо.
тире
Б «Годі тобі, дочко, гніватись, – знов почав батько, – сідай та вечеряй, бо ти натомилась[…].
лапки
В «Мелашко! – промовив Лаврін тихим голосом. […] Як побачив я тебе над водою, то неначе з криниці погожої води напився».
4 двокрапка
Г В. Панченко писав: «Це повість, у якій крізь сміх пробиваються сльози»[…]  аналізуючи проблематику «Кайдашевої сім’ї».

Д «Яка прекрасна мова! – зауважував М. Коцюбинський і додавав[…]  – Читав, – наче погожу воду в спеку пив».


9. Увідповідніть схему та приклад  речення з прямою мовою

Схема

Приклад речення

1 А: «П?» – а.

А Хтось казав Найхарактерніша ознака посередності – це здатність сприймати як щось посереднє майстрів минулого.

2 «П, – а: – П».

Б  Роби добро мені казала мати і чисту совість не віддай за шмати!

3 «П,  – а, – п!»

В  І чайка перепитує Чиї ми? з прихованої ситнягом ріки.

4 А: «П».

Г  Моральність – це розум волі говорив Гегель і додавав Моральність мусить мати формулу краси.

 

Д  Моральність людини видно в її ставленні до слова зауважував Л. Толстой Мудре й моральне завжди збігаються.

3. Пряму мову в реченні Мовби казав: «Я вже вам зовсім вірю, але ще трохи сумніваюся…» правильно передано непрямою в рядку

А Йому здавалося, що вже вам зовсім вірить, але сумнів ще був.

Б Мовби казав, що сумнівається в тому, що вже вірить вам.

В Мовби казав, що сумнівається, чи вірити нам.

Г Мовби казав, що вже нам зовсім вірить, але ще трохи сумнівається.

Д Мовби казав, що вже вам зовсім вірю, але ще трохи сумніваюся.


А ще  «Складне речення»! 
Докладніше: 
!!! Подібність фрагментів простого і складного речення у комплекті "Синтаксична синонімія": 

Види речень у тексті в комплекті "Види речень":

А ще дивіться тут: 
Обґрунтування вживання розділових знаків:


 Члени речення: 

Однорідні члени речення: 

 Відокремлені члени речення:

 Речення із внесеннями: