вівторок, 9 березня 2021 р.

ДОСИТЬ БУЛО ОДНІЄЇ ЛЮДИНИ, ЩОБ УРЯТУВАТИ ЦІЛУ НАЦІЮ!

  


Воскресну нині! Ради їх,

Людей закованих моїх

Убогих, нищих… Возвеличу,

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово. Т. Шевченко

Завдання для учнів

Ø Прочитайте висловлювання. Визначте стиль мовлення та його ознаки. Усно продовжте виступ Марка Черемшини, не порушуючи стилю.

(1)Найгеніальніший син України, апостол правди і науки, який до старого плуга викував новий леміш та чересло і в тяжких упругах зорав свій переліг, а на перелозі посіяв свої щирі сльози, з яких виросте народна свідомість, виросте віра в краще майбутнє і бажання боротьби за те майбутнє, за свої права, за знехтувані права народу, бо вірив наш геній Шевченко, що щастя прийде і встане правда! (2) Встане воля!

Марко Черемшина

Ø Поміркуйте, чи можна цей фрагмент вважати складним

синтаксичним цілим. Визначте вид першого речення:

а) складнопідрядне з кількома підрядними;

б)складне зі сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком;

в) складне з підрядним та сурядним зв’язком;

г) складне з сурядним, підрядним та безсполучниковим зв’язком.

Ø Перше речення має частин:

а) п’ять; б) шість; в) сім; г) вісім: ґ) дев’ять.

Ø Випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних або за дзвінкістю-глухістю, або за твердістю-м’якістю. Запишіть фонетичною транскрипцією, поясніть правила написання.

Ø Вичленуйте прикметники, від якісних утворіть ступеневі форми.

Ø Поясніть значення підкреслених слів, при потребі скористайтеся тлумачним словником. Запишіть ці іменники в родовому, давальному та орудному відмінках однини та множини, виділіть закінчення.


понеділок, 1 лютого 2021 р.

Вийшовши з-за дерева, ударив грім!!!

  

        36 завдань                                      на усунення огріхів 

 у побудові речень 

 із дієприслівниками!!! 

9. Редагування потребує речення

А Волонтери, зібравши все необхідне, негайно вирушили на Донбас.

Б Дехто, побувавши на лінії розмежування, змінив свою думку.

В Повернувшись з АТО, його рекомендували на роботу в поліцію.

Г Досягнувши 86-річного віку, Леонід Кравчук брав участь у перемовинах щодо війни на Донбасі.

2. Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента

«Прочитавши тему власного висловлення, …» додати

А мені знадобилася година для написання твору.

Б згадався урок, на якому про це говорили.

В довелося добре помізкувати.

Г я спочатку начебто й не зрозумів її.

Д на думку спали слова Г. Сковороди.

36 завдань на усунення огріхів  у побудові речень 

 із дієприслівниками 40 гривень

А ще:

!!!ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ 

(252 завдання)

https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/11/blog-post_28.html

І ще: 

Пропоную 50 текстів з графічними маркерами  

                  за зразком демонстраційного тесту  2021.

  До тексту 5-7 завдань, тобто загалом 309 тестів. Відповіді є!

Зручно роздруковувати (кожен текст на окремій сторінці).  

100 гривень

Зразок:



А також:

Подібність синтаксичного значення фрагментів простих і складних реченьзавдання на відповідність (5 варіантів по 12 = 60 тестів х 4 = 240 речень  + 1 зайве речення в кожному завданні, тобто 300 речень)  60 гривень

 Види речень (6 варіантів на відповідність): 
5 варіантів у тексті1 варіант ― окремі речення (72х4=288 речень + 1 зайве речення в кожному завданні) 60 гривень

 Обґрунтування  умов уживання розділових знаків (пунктограми при різних синтаксичних конструкціях: кома 1 - ..., тире 2 - ... тощо)  48 завдань (4 в. х 12) 60 гривень



понеділок, 25 січня 2021 р.

Продовжіть чи продовжте?

     


        Часто навіть у підручниках з української мови трапляються помилки у творенні дієслів наказового способу другої особи множини, як-от: 

Продовжіть речення....

Визначіть відмінки іменників...

            Але такі форми утворено неправильно. 

Треба: 

 Продовжте речення...

 Визначте відмінки іменників...

  Оформте роботу... (а не ОФОРМІТЬ)

      Якщо в другій особі однини дієслово наказового способу має закінчення , то в другій особі множини  закінчення -іть

          писати:    пишИ пишІТЬ

            знайти:      знайдИ – знайдІТЬ

             поділити:      поділИ  – поділІТЬ,

            ! лежати:          лежИ  лежІТЬ.

           Якщо ж у дієслові  наказового способу в другій особі однини  нульове закінчення, то в другій особі множини маємо  -те: 

    !лягти: ляж  ляжте,

                 читай – читайте

                 відшукай – відшукайте

                 обґрунтуй – обґрунтуйте

                 морщ – морщте,

                 руш – руште,

                 чисть – чистьте 

                 продовжуй – продовжуйте 

ПРОДОВЖ (а не продовжи) ПРОДОВЖТЕ, ВИЗНАЧ (а не визначи) ВИЗНАЧТЕ).

ПІДТВЕРДЬТЕ (ПІДТВЕРДЬ), 

 ЗБІЛЬШТЕ (ЗБІЛЬШ).

   Не забуваймо також про заспіваймо, ходімо, робімо, малюймо, орудуймо, визначмо, визначаймо, продовжуймо, продовжмо, познайоммося...

                     Їж, їжмо, їжте

Скористаймося поясненням від Ніни Голуб:  -імо, -іть уживаємо в таких випадках: 

1) закінчення наголошене (ходімо, ходіть, пишімо, пишіть); 

2) у словах із наголошеним префіксом ви-, якщо ці слова без префікса мають наголошене закінчення (виберіть - беріть; випишіть - пишіть); 

3) у дієсловах із суфіксом -ну- (крикнути - крикнімо, крикнім); 

4) у дієсловах з основою на л або р після приголосного (підкресли, підкресліть; провітри, провітріть).