середа, 20 березня 2024 р.

🌈СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ. ВИГУК🌞 ЯК ЇХ РОЗРІЗНЯТИ? 😏 "І" СПОЛУЧНИК ЧИ ЧАСТКА?

 До них не ставлять питань, але без них

 майже неможливо побудувати речення!!!


👍   Пропоную тести за темою 
"СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ, ВИГУК"
Завдання за кожною темою окремо:
📌ПРИЙМЕННИК як частина мови – 2 варіанти 
по 12 завдань
📌УЖИВАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ –  4 варіанти 
по 12 завдань

📌СПОЛУЧНИК – 3 варіанти по 12 завдань
ЧАСТКА –  4 варіанти по 12 завдань
ВИГУК – 2 варіанти по 12 завдань

+ СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ. ВИГУК (Узагальнення: в одному варіанті завдання про всі службові частини мови та вигук):
📌морфологічні ознаки, вживання в мовленні, правопис, пунктуація –  5 варіантів
📌правопис службових частин мови та вигуків – 4 варіанти 

4. Увідповідніть виділене слово з частиною мови

Частина мови

Приклад речення

сполучник

А  Хлопці збились осторонь в окремий гурток.

частка

Б Хоч буйна трава, та не для нашого вола.

прийменник

В Чу, цвіркун за піччю затріщав …

вигук

Г А бодай усім вам весело було.

 

Д Спиняю машину осторонь шляху.


Сполучник, який може бути то єднальним, то протиставним, є в реченні

А Чоловік як сам собі розкаже, то лікар не поможе.

Б Чорний мак, та солодкий, біла редька, та гірка.

В Не будь тією людиною, що догори щетиною.

Г Вовка ще не вбив, а вже шкуру продає.


Виділене слово НЕ Є сполучником і його слід писати окремо в реченні

А Вже дехто й занудився: як/би хоч ......

Б Як/би він був маляром........

В Як/би йому .......

Г Як/би........


Помилку у вживанні прийменників допущено в рядку

А по службових справах     Б продавати за ціною 

В судячи з реакції         Г працювати в будні

З дефісом треба писати всі слова в рядку

А з/проміж, усе/таки, їй/право

Б під/час, із/за, по/серед

В як/от, тільки/но, хіба/що

Г поки/що, з/між, ціп/ціп

Окремо треба писати слово з НЕ в кожному реченні, ОКРІМ

А Не/обдумане діло взяло й згоріло.

Б Доля наша не/позиченане/дарована ніким.

В За не/сказане зопалу слово соромно не буває.

Г І навіщо я сказав аж ніяк не/потрібні слова?


Вигука немає в реченні (розділові знаки пропущено) 

Виділене слово є часткою в реченні

Частини складного речення поєднує підрядний сполучник у рядку


Редагування не потребує речення


Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Ой, ви, дядьку Мусію, чи бачили чудасію, чи бачили чудака?..💜


Уживання прийменників💙💛

І варіант

📌💚1. У реченні «Самотній клен росте _________ дороги» на місці пропуску можуть бути всі прийменники, ОКРІМ

А біля

Б край

В поблизу

Г обабіч

 

2. Прийменник У треба вживати на місці кожного пропуску, ОКРІМ

А Цілив … ворону, а поцілив … корову. 

Б … вовки з кобилячим хвостом не сунься.

В … очі лисицею, а позаочі вовчицею.

Г Не спитавши броду, не сунься … воду.

3. НЕПРАВИЛЬНО вжито прийменник у реченні

А Унаслідок затяжного снігопаду припинився рух через міст.

Б Унаслідок підвищення зарплатні токарі стали краще працювати.

В Унаслідок аварії на Львівщині знеструмлено 12 сіл.

Г Унаслідок дорожньо-транспортної пригоди загинув офіцер.

6. НЕПРАВИЛЬНО вжито прийменник у рядку

А піклуватися про батьків

Б враження про фільм

В говорити про справи

Г розповідь про подорож








четвер, 29 лютого 2024 р.

Вставні та вставлені конструкції. Звертання

             І ви, добродію, і пане, військовий  – пане капітане. І ви, добродійко, і панно (хіба звучить не бездоганно?)...

Речення із внесеннями! Тести для 8-11 класів.

12 варіантів  з вибором однієї відповіді.                                          

  Вставні та вставлені конструкції: 

 х-ка + розділові знаки  (3 варіанти)

   Вставні та вставлені конструкції:

       розділові знаки (2 варіанти)

   Звертання: загальна характеристика (2 варіанти)

  Уживання звертань у мовленні: правильна форма             звертань (3 варіанти)

 ✔ Розділові знаки при звертаннях (2 варіанти)

                                                    Зразки

2. Вставного слова НЕМАЄ в реченні (розділові знаки пропущено)

А І потім справді а чому б не взнати якісь нові шляхи й координати?

Б І навіть ця колиска для дитини є тільки тлін крізь суєту буття.

В Уже горить зірниця і мабуть внукам уві сні на Марс мандрівка сниться.

Г Мені ішов нівроку шостий рік.

9. Якщо вписати на місці крапок слово проте, то ускладненим вставним компонентом стане речення

А Не закрию … очей: чорна тінь – од чорних людей.

Б Сонце зайшло … ще було видно.

В Андрій не переміг на змаганнях … здобув досвід.

Г … від згуби-втрати білоцвіту не ниє серце, не болить – співа.

10. Після виділеного сполучника треба ставити кому в реченні

А Може, задивилися на вроду, а можливо, що шукають броду?

Б Го­лос його був не рокований, а навпаки, бадьорий та глузливий.

В Я вітерцем був, краплею густою, а може, й навіть світлим промінцем.

Г По-перше, треба дбати про культуру мови, а по-друге, взяти собі за правило хоч зрідка купувати художні книжки й читати їх.

2. Правильно поставлено розділові знаки в реченні

А Ген  стогнуть  нелині-дуби, (витають  спогади  над  ними).

Б Слово,  може, цвісти,  гриміти, вічно  бронзовіти.

В  Бо без сім’ї і свого роду, такий закон Всевишній дав, немає нації, народу, немає жодної з держав.

Г Правописна норма, з одного боку, ґрунтується на тісних зв’язках елементів сучасної мовної системи, а з другого – на дотриманні мовної традиції…

6. Помилку у формі звертання допущено в реченні

А Шановний Ігорю Анатолійовичу, подайте звіт на ім’я Федорчука О.С. до 15 грудня 2021 року.

Б Щось ми, панове товариство, присмирніли, як ченці…

В Пане голова! Панове! Я уважно слухав промову прокурора і ловив себе на думці: яка велика могутність слова!

Г Ірен, зверніть увагу на прізвище в документах!

12. Розділові знаки правильно поставлено в усіх реченнях, ОКРІМ

А Гаю ти мій,  гаю, червеню-розмаю, хто про милого розкаже, стану розпитаю.

Б Одкам’янійте, статуї античні, одкам’янійте і кричіть на  ґвалт!

В О нічко, о, подруго, заворожуй мене зелом своїх пахучих кіс!

Г Жорстокий переможче! Упасти в цім бою для мене найдорожче.

9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Ой ти голубоньку сивенький! Ти далеко літаєш, ти далеко буваєш.

Б Чи чуєш, мій друже юначе, чи чуєш той брязкіт кайдан, як мати Україна плаче за стільки терпіння і ран?

В Місяцю мій ясний з високого неба! Сховайся за гору, бо світу не треба

Г Мамо, матусенько-ласко, місяць забрів у ріку, змовкла натомлена пташка в небі і на рушнику. 

Для замовлення пишіть у месенджер ФБ, у вайбер, телефонуйте (0986155904), у коментарях після цього повідомлення.

неділя, 21 січня 2024 р.

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ? ТИРЕ? ДВОКРАПКА? 💙 💛

Тестові завдання з теми  "БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ 


складне речення": структура, пунктуація.


3 варіанти: 36 завд., 1 відповідь з 5; 

+ картки-подарунок: завдання за текстом.


 Відповіді є. Формат pdf (за бажанням word).


📌Є також тести до всіх інших тем про складне речення:


!!! СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: тестові завдання


Синонімічність складних речень 

Подібність фрагментів простих і складних речень

Комплект "Синтаксична синонімія": 

https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/11/2021.html



2. Безсполучникове складне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Уже тиха осінь ходить берегами…»  додати

А де калини віти тихо шелестять.

Б на вербах трусить листячко руде.

В ліси багрянцем вкрилися кругом.

Г ....        Д ........


6. Двокрапку слід поставити на межі частин складного безсполучникового речення (окремі розділові знаки пропущено)

А...     Б.... В.... Г....Д....

11. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Та герої, одначе, забуті нащадком, затуманився подвиг порошею днів.

Б Червоніє калина, палає від люті; гнів пекучий на крону насів, спломенів…

В Схаменіться і погляньте: народ оживає, будиться зі сну твердого, пута розриває.

Г Так пробуджуються комиші – так скрипаль перевіряє струни.

Д Хай знає всяк: мов бубон, гола твоя чиновницька душа.

Безсполучникове складне речення, співвідносне зі складносурядним, є в рядку (окремі розділові знаки пропущено)

А....  Б....  В.... Г.... Д...

https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/02/blog-post.html


А також МОРФОЛОГІЧНА НОРМА:



ДІЄСЛОВО: https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/11/7.html



ДІЄПРИКМЕТНИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/01/blog-post_89.html


ДІЄПРИСЛІВНИК:

https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/01/blog-post.html


Редагування речень з дієприслівниками: 

https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/02/blog-post.html



ДІЄСЛОВО ТА ЙОГО ФОРМИ (УЗАГАЛЬНЕННЯ)

(2 варіанти по 12 завдань: дієслово, дієприкметник, дієприслівник)



ІМЕННИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/12/blog-post.html


ПРИКМЕТНИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/12/blog-post_19.html


ЧИСЛІВНИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/01/blog-post_16.html



СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ, ВИГУК: також є!