Сторінки
пʼятниця, 30 жовтня 2020 р.
вівторок, 27 жовтня 2020 р.
Пишімо разом!
Радіодиктант національної єдності:
пʼятниця, 16 жовтня 2020 р.
Приклади власних висловлень від Освіта.ua
Освіта.ua подає зразки власних висловлень за темами, які було запропоновано до виконання учасникам ЗНО впродовж 2012-2020 років, та за темою демонстраційного тесту 2021 р.
Докладніше тут: http://osvita.ua/test/training/ptyklad-vv/середа, 14 жовтня 2020 р.
вівторок, 6 жовтня 2020 р.
пʼятниця, 2 жовтня 2020 р.
Пряма мова
Ø Прочитайте. Сформулюйте запитання, на яке дається відповідь у тексті.
Який висновок ви зробили для себе? Пригадайте художні твори, у яких порушується
така ж проблема. Кого мають на увазі українці, коли кажуть, що людина має трьох
матерів?
Та все ж настав день, коли в Русина вичерпалась сила… І впав Іванко на землю… І раптом в черленому полум’ї маків зобачив свою матір.
Лежи лебедику лежи шептала. Набирайся від рідної землі снаги.
Він дотепер не відав, що рідна земля силою і красою напуває.
„Чом ти, мамо, раніше мені про це не говорила?”
„Бо не було при моєму житті, коли ти ріс, отчої землі… У Візантії віяли вологі вітри, вітри спили моє здоров’я” .
Але ж бо ти тут! вигукнув Іван. Як ти могла встати з могили, коли плита важка, її можуть підняти лише архангельські труби в день страшного суду?
„Що ти, сину, знаєш про силу матерів… Я сьогодні тут, щоб сказати: моя дитина – не сирота… У кожної людини є дві матері. Перша – це жінка, яка народжує дитину в муках, друга – рідна земля. Без першої матері діти стають сиротами. Без другої, навіть багаті – жебраками. І не вір жебракам, які глаголять, що ніби скрізь на світі однаково світить сонце, і не вір їм, що скрізь однаково шепчуть трави, і бійся тих жебраків гірше дияволів, бо диявол супроти зрадника – ангел”.
„Я запам’ятаю твої слова, мамо”.
Р. Федорів
Ø Виділені речення спишіть, розставляючи розділові знаки при прямій мові. Побудуйте структурні схеми.
Ø Поясніть, як змінилися б пунктограми, якби текст записати у формі
діалогу.
Ø З передостаннього абзацу випишіть дієслова, поставте їх у формі
умовного та наказового способів.
Ø Знайдіть п’ять слів з
ненаголошеними голосними в значущих частинах, прокоментуйте написання. Чи
однакові правила ви застосуєте для пояснення цих орфограм?
Ø Поясніть значення підкреслених слів. До якої групи лексики за походженням і вживанням вони належать? Доберіть синоніми.
Ø Виконайте усний морфологічний розбір прикметника отчої.
Ø Слово народжує розберіть
за будовою, поділіть його на частини для перенесення з рядка в рядок.
Ø Іменники земля, мати, сонце, трава запишіть у формі кличного відмінка однини та множини. Складіть речення з прямою мовою, використовуючи ці слова в ролі звертань.
Ø Використовуючи речення з прямою мовою, складіть твір „Така
нам буде Україна, які у нас будуть
серця” (Т.Майданович) – (І варіант),
„Вклонімось матері у ноги за всі
турботи і жалі” (М. Сингаївський) – (ІІ варіант) або ж діалог на тему „Чи
потрібна сучасному українцеві національна свідомість?” (у парах, ІІІ варіант).
Докладніше тут: https://mariyavizinska.blogspot.com/2019/
четвер, 1 жовтня 2020 р.
Словосполучення
З мого посібника „Робота з текстом...”
Картка 4
Ø Прочитайте висловлювання вголос. Які почуття воно викликає у вас? Розкажіть про свою бабусю. Опишіть її зовнішність
(усно).
Моя рідна бабуся! Усе, що робила, як дивилася, як захищала нас із братом, як ніколи не сердилася, – усе було просякнуто добротою, що спонтанно народжувалася в ній і виплескувалася у світ.
Вона, така маленька й тиха, нічого й нікого не боялася: коли німці палили село і розстрілювали, не тікала ховатися, а залишалася в хаті, не боялася сказати у вічі злодію, що він злодій.
В. Лопата
Ø Вичленуйте із запропонованих речень десять словосполучень з різними
видами зв’язку між компонентами. Визначте різновид кожного словосполучення за головним словом.
Ø Доведіть, що виділені темним шрифтом конструкції не є словосполученнями.
Ø Випишіть прислівники, назвіть їхні морфологічні ознаки, поясніть
правопис.
Ø Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією. Поділіть на
частини для перенесення з рядка в рядок.
Ø Від виділених курсивом іменників утворіть присвійні прикметники.
Ø До слова сердилася доберіть синоніми, поясніть стилістичні умови їхнього
вживання.
Ø Складіть простий роздум „Чи завжди і всім можна говорити правду у
вічі”. У реченнях використайте словосполучення з підрядним зв’язком
прилягання.
Інтерактивна вправа. Словосполучення. Докладніше
Пригодиться на уроці
З мого посібника "Робота з текстом...."
Картка 7
Ø
Прочитайте поезію. Уявіть
змальовану картину. Скажіть, які почуття вона
у вас викликала. Назвіть виражальні засоби в тексті. Знайдіть речення з
інверсією. Поміркуйте, чи впливає зміна місця слова на його емоційне
сприйняття.
Уже трава підмалювала брови
В
осінні (дуже модні) кольори.
І
листя розбивається до крові,
Коли
із клена падає згори.
Жовтіють
дні, і також опадають,
Змітають
рештки літа двірники.
Настоялося
сонце – і сідає.
Сідає
і малеча – за книжки.
Зчорнілий сонях дибає під тином:
„Зберіть
мене! Бо нащо ж я вродив?”
Жучок
повзе. І осінь, як дитину,
Несе
туман купати до води.
Тоді
його мотає на клубочки:
Плести
на зиму теплі покривала.
До
крові розбиваються листочки…
…І
брови вже трава підмалювала.
М. Павленко
Ø Поміркуйте, чи правильно поставлена кома в третьому реченні.
ØВизначте підмети й додатки в реченнях, поясніть спосіб вираження.
Ø Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією, зробіть висновок про співвідношення звуків і букв.
Ø З виділеним темним шрифтом словом складіть два речення в художньому стилі так, щоб воно писалося разом та окремо згідно з приналежністю до певної частини мови. Прочитайте речення вголос тричі, щоразу змінюючи логічний наголос. Як змінюється від цього зміст висловлювання?
Ø До дієслова дибає доберіть синоніми, поясніть сферу вживання кожного з них, складаючи з ними речення (усно).
Ø Вичленуйте дієприкметник, виконайте його морфологічний розбір.
Ø Складіть твір-мініатюру (5 речень) „Уже трава підмалювала брови в осінні (дуже модні) кольори” або „І осінь, як дитину, несе туман купати до води” (на вибір). Використайте три речення з інверсією.
Картка 8
Ø Прочитайте фрагмент із повісті „Звук павутинки”. Пригадайте, якого
епізоду й персонажів твору він
стосується (якщо читали).
…Люди не вм..рають зовсім. Коли вони лягають у землю і самі стають з..млею, то з них в..ростає трава чи дер..во. З добрих людей в..ростає щось добре – яблуні, бузок, маргаритки. А хто злий, зав..дющий, то буде р..п’яхом, кроп..вою, л..шаєм повзучим.
А що виросте на місці…?
В. Близнець
Ø Спишіть, вставляючи пропущені літери. Проаналізуйте орфограми.
Ø Усно виконайте морфологічний розбір підкресленого слова, запишіть його
фонетичною транскрипцією і зробіть висновок про співвідношення звуків та букв.
ØУ кожному реченні підкресліть
граматичні основи. Прокоментуйте спосіб вираження присудків, назвіть їхні види.
Ø Продовжте текст, уставивши на місці пропуску в останньому реченні ім’я
літературного героя. У реченнях уживайте присудки, виражені різними частинами
мови.