Сторінки

понеділок, 25 січня 2021 р.

Продовжіть чи продовжте?

     


        Часто навіть у підручниках з української мови трапляються помилки у творенні дієслів наказового способу другої особи множини, як-от: 

Продовжіть речення....

Визначіть відмінки іменників...

            Але такі форми утворено неправильно. 

Треба: 

 Продовжте речення...

 Визначте відмінки іменників...

  Оформте роботу... (а не ОФОРМІТЬ)

      Якщо в другій особі однини дієслово наказового способу має закінчення , то в другій особі множини  закінчення -іть

          писати:    пишИ пишІТЬ

            знайти:      знайдИ – знайдІТЬ

             поділити:      поділИ  – поділІТЬ,

            ! лежати:          лежИ  лежІТЬ.

           Якщо ж у дієслові  наказового способу в другій особі однини  нульове закінчення, то в другій особі множини маємо  -те: 

    !лягти: ляж  ляжте,

                 читай – читайте

                 відшукай – відшукайте

                 обґрунтуй – обґрунтуйте

                 морщ – морщте,

                 руш – руште,

                 чисть – чистьте 

                 продовжуй – продовжуйте 

ПРОДОВЖ (а не продовжи) ПРОДОВЖТЕ, ВИЗНАЧ (а не визначи) ВИЗНАЧТЕ).

ПІДТВЕРДЬТЕ (ПІДТВЕРДЬ), 

 ЗБІЛЬШТЕ (ЗБІЛЬШ).

   Не забуваймо також про заспіваймо, ходімо, робімо, малюймо, орудуймо, визначмо, визначаймо, продовжуймо, продовжмо, познайоммося...

                     Їж, їжмо, їжте

Скористаймося поясненням від Ніни Голуб:  -імо, -іть уживаємо в таких випадках: 

1) закінчення наголошене (ходімо, ходіть, пишімо, пишіть); 

2) у словах із наголошеним префіксом ви-, якщо ці слова без префікса мають наголошене закінчення (виберіть - беріть; випишіть - пишіть); 

3) у дієсловах із суфіксом -ну- (крикнути - крикнімо, крикнім); 

4) у дієсловах з основою на л або р після приголосного (підкресли, підкресліть; провітри, провітріть).  


понеділок, 4 січня 2021 р.

Готуймося до ЗНО! Види речень у тексті (новий формат)!

  Завдання за зразком демонстраційного тесту від УЦОЯО.  

Електронний формат (word). 
Повністю      авторський 
матеріал!

Відповіді є!

 Види речень (6 варіантів на відповідність): 

5 варіантів ― у тексті1 варіант ― окремі речення (72 х 4 = 288 речень + 1 зайве речення в кожному завданні, тобто 360 речень) 

Односкладні речення (5 варіантів (60 завдань): три варіанти на відповідність, два з вибором однієї відповіді) 

✔ Види простих речень (2 варіанти з вибором 1 відповіді) 

✔ Види ускладнювальних компонентів у простому реченні (2 варіанти на відповідність з 4 відповідями) 

        Зразок:

2. З’ясуйте тип кожного речення в тексті (цифра позначає наступне речення).

Речення (текст)

Тип речення

(1)Він жив і творив у Парижі й зробив для французького балету стільки, що його ім’я назавжди залишиться в історії світового мистецтва. (2)Його малював великий Пікассо, а легендарний де Голль нагородив орденом Почесного легіону. (3)Він очолював трупу паризької Гранд-опера понад 30 років, здійснив майже 200 постановок, був президентом Всесвітньої ради танцю ЮНЕСКО та Французької академії балету, ректором Інституту хореографії в Парижі та професором Сорбонни. (4) Його звали Сергій Лифар, усе своє життя він мріяв повернутись на батьківщину, до рідного Києва.

А просте ускладнене

Б складносурядне

В складнопідрядне

Г складне

безсполучникове

Д складне з різними

видами зв’язку

 

****








А ще  «Складне речення»! 
Докладніше: 


А ще дивіться тут: 

 Обґрунтування вживання розділових знаків:
https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/12/blog-post_8.html (обовязкове завдання на ЗНО)


Члени речення: 

Однорідні члени речення: 

 Відокремлені члени речення:

 Речення із внесеннями:  

Пряма мова:


А ще синтаксична синонімія!!!:
 https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/11/2021.html

Пишіть у месенджер, у вайбер (0986155904), у коментарях ФБ або ж тут, у блозі.