Сторінки
пʼятниця, 29 січня 2021 р.
середа, 27 січня 2021 р.
вівторок, 26 січня 2021 р.
понеділок, 25 січня 2021 р.
Продовжіть чи продовжте?
Часто навіть у підручниках з української мови трапляються помилки у творенні дієслів наказового способу другої особи множини, як-от:
✅ Продовжіть речення....
✅ Визначіть відмінки іменників...
Але такі форми утворено неправильно.
Треба:
✅ Продовжте речення...
✅ Визначте відмінки іменників...
✅ Оформте роботу... (а не ОФОРМІТЬ)
Якщо в другій особі однини дієслово наказового способу має закінчення -и, то в другій особі множини закінчення -іть:
писати: пишИ – пишІТЬ,
знайти: знайдИ – знайдІТЬ,
поділити: поділИ – поділІТЬ,
! лежати: лежИ – лежІТЬ.
Якщо ж у дієслові наказового способу в другій особі однини нульове закінчення, то в другій особі множини маємо -те:
!лягти: ляж – ляжте,
читай – читайте,
відшукай – відшукайте,
обґрунтуй – обґрунтуйте,
морщ – морщте,
руш – руште,
чисть – чистьте
продовжуй – продовжуйте,
ПРОДОВЖ (а не продовжи) – ПРОДОВЖТЕ, ВИЗНАЧ (а не визначи) – ВИЗНАЧТЕ).
ПІДТВЕРДЬТЕ (ПІДТВЕРДЬ),
ЗБІЛЬШТЕ (ЗБІЛЬШ).
Не забуваймо також про заспіваймо, ходімо, робімо, малюймо, орудуймо, визначмо, визначаймо, продовжуймо, продовжмо, познайоммося...
Їж, їжмо, їжте
Скористаймося поясненням від Ніни Голуб: -імо, -іть уживаємо в таких випадках:
1) закінчення наголошене (ходімо, ходіть, пишімо, пишіть);
2) у словах із наголошеним префіксом ви-, якщо ці слова без префікса мають наголошене закінчення (виберіть - беріть; випишіть - пишіть);
3) у дієсловах із суфіксом -ну- (крикнути - крикнімо, крикнім);
4) у дієсловах з основою на л або р після приголосного (підкресли, підкресліть; провітри, провітріть).
вівторок, 12 січня 2021 р.
понеділок, 4 січня 2021 р.
Готуймося до ЗНО! Види речень у тексті (новий формат)!
Завдання за зразком демонстраційного тесту від УЦОЯО.
✔ Види речень (6 варіантів на відповідність):
5 варіантів ― у тексті; 1 варіант ― окремі речення (72 х 4 = 288 речень + 1 зайве речення в кожному завданні, тобто 360 речень)
✔Односкладні речення (5 варіантів (60 завдань): три варіанти на відповідність, два з вибором однієї відповіді)
✔ Види простих речень (2 варіанти з вибором 1 відповіді)
✔ Види ускладнювальних компонентів у простому реченні (2 варіанти на відповідність з 4 відповідями)
Зразок:
2. З’ясуйте тип кожного речення в тексті (цифра позначає наступне речення).
Речення (текст) | Тип речення |
(1)Він жив і творив у Парижі й зробив для французького балету стільки, що його ім’я назавжди залишиться в історії світового мистецтва. (2)Його малював великий Пікассо, а легендарний де Голль нагородив орденом Почесного легіону. (3)Він очолював трупу паризької Гранд-опера понад 30 років, здійснив майже 200 постановок, був президентом Всесвітньої ради танцю ЮНЕСКО та Французької академії балету, ректором Інституту хореографії в Парижі та професором Сорбонни. (4) Його звали Сергій Лифар, усе своє життя він мріяв повернутись на батьківщину, до рідного Києва. | А просте ускладнене Б складносурядне В складнопідрядне Г складне безсполучникове Д складне з різними видами зв’язку
|
****