Сторінки

неділя, 19 грудня 2021 р.

ПРИКМЕТНИК

  МОРФОЛОГІЧНА НОРМА: ПРИКМЕТНИК. 

Тестові завдання для 6 й 10 класу та для підготовки до НМТ/ЗНО 

(7 варіантів х 12, 84 завдання).

ВІДПОВІДІ Є. 

Для замовлення пишіть у месенджер або у вайбер (0986155904)

ЗРАЗКИ ЗАВДАНЬ:

4. Правильно утворено ступені порівняння усіх прикметників у рядку

А глибший, найбільш відомий, сильніший усіх, великіший

Б ..................................................

В ........................................

Г ...............................

 5. Помилки в закінченнях усіх прикметників (Н. в. одн.) допущено в рядку

А городний, сторонний, сінешний, придорожний

Б .......................

В .....................

Г ..............................

6. Із суфіксом -цьк- пишемо прикметники, які утворено від іменників у рядку

А Случ, Ельбрус, Рига

Б .............................

В ...................

Г Владивосток, Кременчук, Ніцца

10. Нестягнену форму прикметника вжито в реченні

А Блакитнеє небо і поле широке лікують криваві у серці сліди.

Б Я сьогодні погляди збираю – карі, сині, темно-голубі.

В ..............................

Г ..........................

 

11. Прикметники, які перейшли в іменники, ужито в реченні.

А Хто чужим волом оре, той криві борозни тягне.

Б Правду кажуть: два хитрих мудрого не переважать. 

В ....................

Г .................................


 12. Правильний варіант послідовного заповнення пропусків подано в рядку

           У _______ тумані крізь __________ піну хвиль пливе до маяка й у _________ напрямку ___________ фрегат.

 А ранковому, срібно блакитну, зворотному, сторожевий

Б ранковім, срібно-блакитну, зворотньому, сторожовий

В ранковому, срібноблакитну, зворотньому, сторожевий

Г ранковім, срібно-блакитну, зворотному, сторожовий

 1. До якісних належать усі прикметники в рядку

А пластмасовий, кам’яний, календарний

Б старанний, зеленкуватий, чудовий

В ......................

Г ..........................

 2. До іншого розряду перейшли обидва прикметники в рядку

А фестивальний графік, заяча шапка

Б ...................

В ..........................

Г .........................

 3. Помилки у творенні присвійних прикметників допущено в рядку

А доччин, матусин, ковалів, сторожів

Б .....................

В вдовиний, офіцерин, тітчин, кобзаревий

Г ...............................

 7. НЕ з прикметником треба писати окремо в реченні

А У лісі поночіє, але темрява не/густа, а прозора.

Б Зв'язок поколінь був опорою в не/легкому житті.

В ...........................

Г ..................

 8. Усі прикметники, утворені від іменників, що в дужках, пишемо з -нн-

А (глина) посуд,  (сукно) відріз, (просо) лан

Б .......................

В .......................

Г ..............................

 9. Найвищу міру якості передають суфікси всіх прикметників у рядку

А цілісінький, довжелезний, багатющий

Б ...................

В ...................

Г .......................


Прізвище прикметникового походження НЕПРАВИЛЬНО написано в рядку

А ...................

Б .............................

В ..........................

Г .................................

Із суфіксом -ів- пишемо всі прикметники, утворені від виділених іменників у рядку

А ......................

Б ...........................

В .......................

Г ......................


Не утворюємо ступенів порівняння від усіх прикметників у рядку

А малий, новий, буйнесенький, прадавній, задовгий

Б екстраординарний, .....................

В ..........................

Г ..................................

Помилки в суфіксах прикметників допущено в рядку

А кварцовий, шавлієвий, грушевий, життьовий

Б помаранчовий, ґрунтовий...............

В ........................

Г ..........................


Помилки в написанні складних прикметників допущено в рядку

А яскраво-червоний, густо-зелений

Б ......................

В ........................

Г ......................

Короткі форми прикметників ужито в кожному реченні, ОКРІМ

А Воістину прекрасен світ вночі.

Б ..................

В .......................

Г ......................


Помилку у вживанні прикметника допущено в реченні

А При вірному собаці й сторож не перевтомиться.

Б ................

В .....................

Г ....................

четвер, 28 жовтня 2021 р.

Як розвивати латеральне мислення

 За матеріалами педагогічних сторінок

     Латеральне мислення — поняття для позначення непрямого 

та творчого підходу до розв'язання проблем. 

        Термін  запропонував британський лікар та спеціаліст із творчого мислення 

Едвард де Боно в книжці "Думати по-новому: використання латерального мислення".

           Що це таке 

                                             і як розвинути? 

                   Як працює? 

                                          Методи, вправи 

і рекомендації... Докладніше ТУТ



Розвиток латерального мислення на уроках української ТУТ


А ще: 

1.     Презентація речі

Як реалізувати

 Учні сідають у коло й передають одне одному предмет — м’яч, аркуш паперу тощо. Той, хто отримує предмет, називає його словом-асоціацією. Наприклад, аркуш схожий на скатертину або книгу. Учень може робити з предметом будь-що: згинати, згортати, перевертати — щоб точно відобразити свою асоціацію. Згодом можна застосовувати складніші предмети.

 Метод допомагає

Педагогу

§  створити емоційно комфортну атмосферу на початку заняття;

§  позитивно налаштувати учнів на творчу співпрацю.

 Учням

§  вільно і відкрито міркувати над темою; активізувати свої асоціації;

§  учитися лаконічно висловлюватися.

 

 

2.     PMI (з англ. plus-minus-interesting — плюс-мінус-цікаво)

Як реалізувати

Окрему ситуацію чи проблему з класом розгляньте із трьох точок зору — позитивної, негативної та цікавої. Заповніть таблицю. Використовуйте цікавість як критерій оцінювання проблеми — особливість латерального мислення. Аналізуйте позитивні, негативні та цікаві моменти однакову кількість часу.

 

Таблиця для роботи за методом

 

Вид мислення

Плюс

Мінус

Цікаво

Критичне

 

 

 

Креативне

 

 

 

Латеральне

 

 

 

Метод допомагає

Педагогу

§  підібрати проблемні ситуації, аналіз яких зацікавить учнів;

§  визначити готовність і вміння учнів розв’язувати проблеми;

§  заохочувати учнів формулювати точки зору.

Учням

§  стимулювати власну мисленнєву діяльність;

§  у кожній ситуації знаходити позитивні і негативні сторони;

§  мобілізувати свій життєвий досвід.

 

3.   Фотокреатив

Як реалізувати

Учитель пропонує учням переглянути сюжетні фото і ставить щодо них запитання.

Наприклад, скористайтеся фотографією історичної події, кадром з фільму тощо. Запитайте учнів:

• Як ви гадаєте, що відбувається на фотографії?

• Хто, на вашу думку, зображений на фото?

• Ким він може працювати? Запитання та світлини добирайте з огляду на тему уроку.

 

Метод допомагає

Педагогу

§  формувати комунікативну компетентність учнів;

§  задіяти інтелектуальне та емоційне сприйняття на занятті.

Учням

§  сформулювати власну точку зору щодо поставленого запитання;

§  толерантно ставитись до думки інших.

 

 

4.    Вільне письмо

 

Як реалізувати

Учитель заводить будильник на 3—5 хвилин і впродовж цього часу учні записують, про що думають. Важливо не обмежувати «політ» їхніх думок. Вкажіть, що не потрібно стежити за орфографією, розділовими знаками тощо — просто слід вільно писати. Якщо учень відчує дискомфорт, то нехай обміркує його причини і запише. Учителю не варто аналізувати написане без дозволу.

Метод допомагає

Педагогу

§  змоделювати алгоритм швидкого і ефективного викладення думки;

§  надати можливість учням викласти свої думки на папері, зняти напругу.

Учням

§  зануритися у світ своїх думок і почуттів;

§  виокремлювати основні думки й записувати їх;

§  навчитися писати швидко й лаконічно;

§  позбутися тривог, страхів.

неділя, 10 жовтня 2021 р.

#11 Хіба ревуть воли, як ясла повні? Панас Мирний

          Цікавий погляд Валентини Мержиєвської та Марії Діденко.

середа, 22 вересня 2021 р.

ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. Тести на урок і для підготовки до ЗНО!

 Члени речення!!! 

               Для 8-11 класів.

5 варіантів на відповідність 

(60 завдань + подарунок!)

      Електронний формат (word). 

Повністю авторський матеріал! 

         Відповіді є!       

                                                         Зразки

5.     З’ясуйте синтаксичну роль інфінітива

Член речення

Приклад

підмет

А Радість бачити й розуміти – то найкращий дар природи.

присудок

Б Ми в світ прийшли успадкувати славу, діла і думи, й чесні мозолі...

означення

В Вчить мене Тарас вростати в землю жилавим корінням.

додаток

Г Боротись з серцем – теж відвага.

 

Д Спинитися – вмерти з одчаю й знемоги.

          2. Увідповідніть член речення чи його компонент з виділеним у реченні прикладом

Член речення

Приклад

підмет

А Він в Кос-Аралі в руки камінь брав, і розквітав той камінь з його болю.

присудок

Б До нас прийшов лелека з косою на плечі, води напився з глека та й сів на спориші.

означення

В Козак і хлоп, челядник і монах почули крик пророчих півнів третіх.

додаток

Г І щерблене перо, неначе шпага, гнеться.

 

Д Ніхто не стане дорікати глухим, що вони не Бетховени.

                 7. Зясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).

Вся земля випромінює (1)благодатну снагу, (2)що помагає (3)рости не тільки траві, квітам, (4)деревам, а й мріям людським (Є.Гуцало).

А підмет чи його компонент

Б присудок чи його компонент

В означення

Г додаток

        Д обставина     

Докладніше тут: https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/11/blog-post_81.html


А ще: 

Готуймося до ЗНО! Синтаксична синонімія! Подібність синтаксичного значення фрагментів простих і складних речень!!!

Завдання за зразком демонстраційного тесту  ― 2021

Подібність синтаксичного значення фрагментів простих і складних речень: завдання на відповідність 
(5 варіантів по 12 = 60 тестів х 4 = 240 речень  
+ 1 зайве речення в кожному завданні, 
    тобто 300 речень) ― 60 гривень

Поширені обставини та обставинні підрядні 
речення (26 завдань) ― 20 гривень

Поширені означення та підрядні речення (2 в. по 12 завдань) ― 20 гривень 

Синонімія простих і складних речень (24 завдання) ― 20 гривень

Синонімія складних речень (30 завдань) ― 25 гривень

        Комплект "Синтаксична синонімія" 120 гривень (135 мінус 15 гривень)
 
Електронний формат (word). 
Повністю авторський матеріал!

Відповіді є!
        
               Колеги, якщо вас зацікавив цей матеріал, 
             пишіть у вайбер (0986155904), у месенджер, 
             ставте плюсики в коментарях.

11. Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення підкреслені фрагменти простих і складних речень.        Логіку такого поєднання показано на схемі.

                 

                        

         

Просте речення

Складне речення

1 Для здійснення мрії потрібен перший крок.

А Люди, які взяли курс на успіх, мислять у довгостроковій перспективі.

2 Завдяки внутрішній мотивації ви отримуєте більше насолоди від процесу досягнення мети.

Б Якщо постійно відчувати необхідність у натхненні, навряд чи вдасться досягти успіху.

Постійно аналізуйте свій прогрес на шляху до мети.

В Потреба почуватися добре, щоб братися за справу, свідчить про ваше ставлення до труднощів.

У будь-якій ситуації вам є сенс відповісти на новий виклик.

Г Неважливо, звідки ви стартували, важливо, куди ви прямуєте.

 

Д Довіртеся внутрішній мотивації, оскільки вона запалює найяскравіший вогонь у вашій душі.

1.     Відокремленою обставиною можна замінити підрядну частину в реченні

А Як зобов’язався словом, закріпи ділом.

Б Котрий кінь везе, того й поганяють.

В Поганий той птах, що своє гніздо паскудить.

Г Щоб виховати янгола, потрібне диявольське терпіння.

3. Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

А Бувають душі – наче пні, що пишуть стежку почерком гадюки.

Б У житті тільки той народ бере перемогу, який має найкращу школу.

В Вершин інтелекту досягають думки, які народжуються в найпотаємніших глибинах душі.

Г Усе мерехтить від щедрої роси, у якій сивим цвітом цвіте сонце.

1.       Синонімічним до простого речення «Для виховання янгола потрібне диявольське терпіння» є складне речення

А Диявольське терпіння потрібне, бо інакше не виховаєш янгола.

Б Якщо хочеш виховати янгола, маєш мати диявольське терпіння.

В Щоб виховати янгола, потрібне диявольське терпіння.

Г Через те що хочеш виховати янгола, мусиш мати диявольське терпіння.

Д Необхідне диявольське терпіння, адже виховати треба янгола.

15.Синонімічним до речення «Память могла б убити нас, коли б не мала рятівної властивості забувати»  є

А Память нас не убиває, бо має рятівну властивість забувати.

Б Якщо б память не мала рятівної властивості забувати, вона  могла б убити нас.

В Щоб убити нас, память має позбутися рятівної властивості забувати.

Г Аби не вбити нас, память користується рятівною властивістю забувати.

Д Оскільки память має рятівну властивість забувати, вона не може вбити нас.