Картка 1
Ø Прочитайте висловлювання. Визначте його головну думку. Яка стилістична роль окличних речень? Про що говорять вам три крапки в кінці тексту? Чому так часто повторюється лексема людина?
Ø Спишіть речення з прямою мовою. Побудуйте їхні структурні схеми. Зверніть увагу на те, як ставляться розділові знаки відповідно до позиції слів автора та прямої мови в реченні.
Ø Складіть п’ять речень з прямою мовою, які пов’язані зі змістом прочитаного тексту, або ж напишіть невеликий твір, підтверджуючи тезу „Найчастіше глухий той, хто не хоче спостерігати, бачити, відчувати” (Лао Цзи), використайте в ньому речення з прямою мовою.
Ø Запропонуйте ще одне завдання за текстом.
Людина шепотіла: „Господи, поговори зі мною!” І польова трава заспівала. Але людина не чула!
Людина зачекала, а тоді вигукнула: „Господи, поговори зі мною!” І грім із блискавкою прокотилися небом. Але людина не чула!
Людина озирнулася навкруги і сказала: „Господи, дозволь мені побачити Тебе”. І зірки яскраво засяяли… Але людина нічого не побачила.
„Господи, покажи мені видіння!” – крикнула знову людина. І весна народила нове життя. Але людина цього не помітила.
„Доторкнися до мене, Господи, – плакала у відчаї людина, – і дай мені знати, що Ти тут, що Ти поруч!”
І після цього Господь спустився й торкнувся людини! Але вона недбалим рухом змахнула з плеча метелика, повернулася й пішла геть…
Б. Ферреро
Картка 2
Ø Прочитайте висловлювання. Про яку норму родинного виховання в ньому йдеться?
Ø Спишіть висловлювання, розставляючи розділові знаки в реченнях з прямою мовою.
Ø Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією, зробіть висновок про співвідношення звуків і букв.
Ø Виконайте розбір за будовою таких слів: найвищим, залатана, українських.
Ø Зробіть лексичний аналіз слова залатана.
Ø Використовуючи речення з прямою мовою, продовжте розповідь про правила народної моралі (І варіант) або напишіть твір-роздум чи есе „Чи варто прислухатися до думки інших людей?ˮ (ІІ варіант).
В українських сім’ях завжди зважали на людей, вчинки кожного мали відповідати народній моралі. Найвищим мірилом виховання було й залишається звичаєве правило А що люди скажуть. А мати додавала Пошкоджена добра слава може бути залатана, але люди завжди будуть дивитися на латку.
Роби так, щоб батьку-матері не було соромно від людей говориться у прислів’ї.
Жаль, що тепер часто буває навпаки А що мені люди.
З кн. „Шкільний календар…”
Картка ...
Ø Прочитайте текст. Сформулюйте питання, на яке дається відповідь у висловлюванні.
Ø Зробіть висновок про синтаксичну організацію тексту. Якого виду речення переважають?
Ø Виконайте синтаксичний розбір виділеного речення; зазначте, до якої частини мови належить кожне слово.
Ø Розберіть за будовою підкреслені слова.
Ø Запишіть фонетичною транскрипцією слова щодня, святкуй, народження.
Ø До слова люб’язним доберіть синоніми.
Ø Усно провідміняйте словосполучення десять хвилин.
Ø Поміркуйте, чому автор уживає тире в першому реченні.
Ø Складіть роздум-ствердження „Незбагненно важка робота – гострити душу”. Уживайте односкладні речення. В означено-особових підкресліть присудки.
Твоя душа – мов гостра сокира. Не дозволяй, щоб вона затупилася. Щодня гостри її потроху. Затримайся на десять хвилин, аби послухати музику. Коли можеш, влаштовуй собі прогулянки. Щодня обнімай тих, кого любиш, і скажи кожному з них: „Ти мені дорогий”. Святкуй річниці, дні народження, іменини і все, що собі пригадаєш. Будь люб’язним з усіма, а також зі своїми найближчими і з домашніми. Усміхайся. Молися. Допомагай тим, хто цього потребує. Зроби для себе щось приємне. Підніми голову й прагни до неба.
Б. Ферреро
Картка ...
Ø Прочитайте текст. Визначте тему та основну думку. Чи погоджуєтеся ви з порадами автора?
Ø Визначте засоби зв’язку між реченнями другого й третього абзацу (лексичні, морфологічні, синтаксичні). Чи виправдане часте вживання одного й того самого слова?
Ø З кожного речення випишіть по одному словосполученню, згрупуйте їх за типами зв’язку між головним і залежним словом (слідкуйте, щоб були представлені усі три види). Охарактеризуйте словосполучення за будовою, способом вираження головного слова, синтаксичними відношеннями між словами (атрибутивні, об’єктні, обставинні).
Ø Доведіть, що виділені курсивом конструкції не є словосполученнями.
Ø Знайдіть у тексті фразеологізм, поясніть його значення. Поміркуйте, чи можна такі конструкції вважати словосполученнями. Що про це кажуть науковці?
Ø Складіть діалог про тактовне спілкування учителя й учня. Ситуацію придумайте самі.
Вибач! Чи часто ти вимовляєш це слово, визнаючи свої помилки? Чи вмієш зізнатися в цьому й розкаятися, попросити вибачення за біль, якого завдав іншій людині своєю нетактовністю, грубістю, брехнею чи несправедливою думкою.
Це дуже важко. Але це, мабуть, основний показник дорослості й зрілості людини.
Немає такої людини, яка ніколи в житті не вчинила б так, щоб довелося розкаюватися й просити вибачення. Рецептів на всі випадки життя не існує, але є одне правило: спробуй поставити себе на місце людини, якій ти завдав незручності, неприємності або яку образив, і йди за своєю інтуїцією, щоб виправити становище. Основне, щоб вона відчула, що ти щиро хочеш повернути собі її прихильність, і тоді в тебе все вийде.
Прохати вибачення іноді простіше з квіткою або шоколадкою в руці. Якщо ти не маєш мужності зізнатися у своїй неправоті особисто, напиши листа або скористайся „примирливою” жартівливою листівкою. Так чи інакше, тобі обов’язково треба подолати себе, як-то кажуть, зняти камінь із душі.