А захмарений, чорноземний
Б безкрилий,
безмежний
В уранці,
під’яремний
Г прилісок, приазовець
2. Антонімічні суфікси вжито в кожній парі слів, ОКРІМ
А вітерець – вітрюган
Б діточки – дітоньки
В хлопченя – хлопчище
Г ведмедик – ведмедисько
3. Відповідь на
запитання «Котра година?» є помилковою в рядку
А за двадцять восьма
Б без п’яти дванадцята
В чверть на одинадцяту
Г десять до сімнадцятої
4. Слово винятковий
(-а) поєднується з усіма словами, ОКРІМ
А талант Б власність В сміливість
Г можливість
5. Прийменник в треба вжити на місці обох
пропусків у рядку
А одягнена …
хвою, перепілка … полі
Б приніс …
кишені, слово … відповідь
В плавати …
озері, візьми … тумбочці
Г експонат …
музеї, віра … перемогу
6. Прочитайте речення (цифра позначає
наступне слово).
(1)Чарівний (2)псевдонім він
придумав собі, і це не було (3)помилкою. Завдяки цьому в (4)мережі (5)виразно прослідковуємо, як
«просувається» його контент. (6)Добовий перегляд сягає кількох
десятків тисяч (7)уподобань. У (8)царині
текстотворення це просто (9)феномен.
А 1, 2, 6 Б 2, 3, 4 В 1, 7, 9 Г 4, 5, 8
7. Подвоєння
букв відбувається у всіх виділених словах, ОКРІМ
А Несказан..е слово завмерло на вустах.
Б Сліпуче білів чистий недоторкан..ий сніг.
В Яке коротке
літо і яка нескінчен..а зима!
Г Неописан..а краса, коли все довкола квітує.
8. З апострофом треба писати прикметник,
утворений за допомогою суфікса -ан-/-ян-
від іменника
А морква
Б Різдво
В горох
Г торф
9. З
дефісом треба писати всі слова в рядку
А науково/розроблений, науково/публіцистичний, науково/хімічний
Б військово/патріотичний,
воєнно/стратегічний, військово/полонений
В медико/генетичний, медико/санітарний, медико/педагогічний
Г північно/східний,
північно/європейський, північно/сибірський
10. Орфографічних помилок НЕМАЄ в
реченні
А Вони ішли, не шукаючи
дороги, – на впростець, через річку…
Б Землю зверху
розпустило, а всередині вона була ще промерзла.
В Хтось наче б
розсклепив йому очі, наче б узяв його за руку й повів.
Г А річка несла
сон-хвилю, присипляючи озеро, верби, очирети й береги.
Завдання 11–25 мають по п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний.
Виберіть
правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його.
11. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні
А І як/би там він міг співати, коли вітчизна вся німа!
Б Як/би ти не виправдовувався, правда не
на твоєму боці.
В Спасибі, вулице, тобі за/те, що ти в життя моє вростала.
Г Без труднощів ніяк: хоч мучать, про/те
розуму учать.
Д Як/що трапиться там, відповідальність бери на
себе.
12. Прочитайте речення.
Учені виявили, що високі дози
кофеїну (від 800 мг), які вживають протягом 6 годин, майже удвічі
збільшують кількість кальцію, який виводиться з організму.
Числа, записані цифрами, та стягнення правильно
передано словами в рядку
А вісімсот
міліграм, шести
Б восьмиста
міліграмів, шістьох
В восьмисот
міліграмів, шести
Г восьмиста
міліграм, шістьох
Д восьмисот
міліграм, шести
13. Правильно узгоджено обидва
прикметники з іменниками в рядку
А науковий ступінь, рожева тюль
Б новий
амплуа, смачне путасу
В сильний біль, сміливий тореро
Г біле кімоно, ароматна аерозоль
Д теплий купіль, красиве шимпанзе
14. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі
слова.
Пане
__________, ________ «ТопВіпСвіт» вітає Вас і колектив ______ з ________ Новим
роком. Бажаємо нових ідей і здобутків. Цінуємо наше партнерство, щиро дякуємо Вам за приємне та взаємовигідне
співробітництво __________ багатьох років.
Правильним є варіант послідовного
заповнення пропусків
А Ігорю,
компанія, офісу, прийдешнім, упродовж
Б Ігоре,
компанія, офісу, прийдешнім, упродовж
В Ігорю,
кампанія, офісу, наступаючим, на
протязі
Г Ігоре
Олеговичу, кампанія, офіса, наступаючим, протягом
Д Ігорю
Олеговичу, компанія, офіса, прийдешнім, упродовж
15. Прочитайте речення, у яких пропущено окремі
слова.
Проїжджаючи по вулиці __________, ми помітили на
прохідній заводу _________ інженера Олександра ________. Водій ___________ і
запросив його до нас. У розмові Олександр Іванович повідомив, що керівництво
відкриває філію і що він незабаром працюватиме в місті ___________.
Правильним є варіант послідовного
заповнення пропусків
А Предславинська,
«Гідроприладу», Коваленко, пригальмував, Горішні Плавні
Б Предславинська,
«Гідроприлад», Коваленко, притормозив, Горішніх Плавнях
В Предславинській,
«Гідроприладу», Коваленка, зупинився, Горішні Плавні
Г Предславинська,
«Гідроприлад», Коваленка, пригальмував, Горішніх Плавнях
Д Предславинській, «Гідроприлад», Коваленка, пригальмував, Горішні Плавні
16. НЕ ПОТРЕБУЄ редагування речення
А Відправимо вам книжку
по пошті.
Б Зателефонувала на номер гарячої лінії.
В Надіслала листа за
колишньою адресою.
Г Я читаю тексти на
англійській мові.
Д До Києва ми їхали на автобусі.
17. Допущено помилку в поєднанні підмета з присудком у реченні
А Не
вертаються три брати, по світу блукають…
Б
Ті
десять сторінок будуть читатися вдруге.
В Зібралося
шість номерів свіжих журналів.
Г У
шафі висять два пальта та кілька сорочок.
Д
На
опрацювання вже надійшло 31 документ.
18. Відокремленим
означенням можна замінити підрядну частину в реченні
А Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї…
Б Здалека виднілося село, що потопало в садках.
В Юнак пильно дивився на небо, яке засіяли зорі.
Г Уклін чолом народу, що рідну мову нам зберіг.
Д То
не любов, яка не вміє бажати іншому добра.
19. Кому перед як треба ставити в
реченні
А Не бурмочи, читай як треба.
Б Іванку, роботу виконай як слід.
В Голова
без розуму як ліхтар без свічки.
Г Нерви як не луснуть, серце знемоглося.
Д Рано повставали Сірки як і
завжди.
20. Прочитайте речення (цифра позначає попередній
розділовий знак).
Одного
разу з’явилася сиза хмарка,(1) але
де не взявся вихор, і люди розпачливо проводжали її сумними очима:(2) сподіване розтануло, тільки курява
піднялася. Потім ще пливли хмарки —(3)
білі, перисті,(4) але поодинокі.
Юнак подивився і відвернувся:(5)
такі дощем і не пахнуть. Найбільше свято —(6) воскресіння трави —(7) було сумне,(8) як похорон,(9) бо
трава і не зійшла.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку
А коми 1, 4 –
при однорідних членах речення
Б двокрапки 2, 5 – між частинами складного речення, поєднаними
безсполучниковим зв’язком
В тире 3, 6, 7
– при відокремлених означенні та прикладці
Г кома 8 – при
порівняльному звороті
Д кома 9 – між
частинами складного речення, поєднаними підрядним зв’язком
Завдання 21–25 стосуються речень, що первісно становили зв’язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
................................................
Примітка: 50 текстів з графічними маркерами можна придбати; зразки тут:
https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/03/blog-post_30.html
У завданнях 26–30 до кожного з чотирьох фрагментів інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою
Речення |
Фразеологізм |
1 Дівчині вже вісімнадцять минуло, а вона й
досі женихів […]. |
А годувати з ложечки |
2 Не зводьте наклепів. Вони дорослі люди, і годі вже їх […]. |
Б годувати буханцями |
3 Замість праці ти […] та
заздрив усім. |
В
годувати жданиками |
4 Старший школяр відібрав у нього рогатку, […] і
відпустив. |
Г годувати гарбузами |
|
Д годувати баглаї |
27. З’ясуйте,
до якої частини мови належать виділені в реченні
слова (цифра позначає наступне слово)
Голову
(1)пронизав жахливий біль, сухі очі (2)немовби колючим дротом обмотали, (3)проте хвилювало Анну (4)інше.
А займенник
Б прийменник
В дієслово
Г частка
Д сполучник
28. Доберіть приклад до кожної умови вживання тире
Умова
вживання тире |
Речення |
1 між підметом і присудком |
А З них і народилась наша мова – колискова, повнозерна, срібна,
чорноброва. |
2 у неповному реченні |
Б Та ось
лягло те слово на папір – і весь рядок іскриться веселково. |
3 при відокремлених членах речення |
В Розлука – це ще не втрата, це
просто важкий екзамен. |
4 при вставленій конструкції |
Г Прокинувсь я від доторку меча – то промінь сонця! – і знову став до
бою. |
|
Д А далі – незбагненний світ, широкий і тривожний. |
Просте
речення |
Складне
речення |
1 Холодне небо кидало на землю блакитне сяйво… |
А Коли мій батько відійшов
назавжди, в його столі знайшли ми «Кобзаря». |
2 Очі
старих ліхтарів дивляться
тьмяно в ніч. |
Б І люблю, коли гриби,
обнявшись, мов брати, збирають на свої шапки росу… |
3 У декого гарний смак з’являється з
гірким досвідом. |
В Благословенна та ясна година, коли
дитя читає «Кобзаря». |
4 З вечора тривожного аж до ранку
вишивала дівчина вишиванку. |
Г Коли ж ти мрієш добре,
працюєш добре теж. |
|
Д Коли б мені тії
струни дістати!.. |
Варіант завершення речення |
Тип речення |
1 суть якої полягає в ухваленні ретельно
обміркованих та незалежних рішень. |
А просте з однорідними членами |
2 тобто одна із найзатребуваніших
компетенцій сучасної людини. |
Б просте з відокремленими членами |
3 і життєво важливий ресурс сучасної людини. |
В складнопідрядне |
4 йому притаманні такі
властивості, як усвідомленість та самовдосконалення. |
Г складносурядне |
|
Д складне
безсполучникове |
Марія Візінська
Пропоную:
10 варіантів тестів НМТ-2024 (!!! по 30 завдань за зразком УЦОЯО)
8 варіантів тестів НМТ-2023 (по 30 завдань за зразком УЦОЯО):
https://mariyavizinska.blogspot.com/2023/05/2023-8-2023-30-1-10.html
10 варіантів по 20 завдань
50 текстів з графічними маркерами. https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/03/blog-post_30.html