неділя, 13 лютого 2022 р.

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ (урок шкільний і життєвий)

                            

Картка  2

 Ø  Прочитайте висловлювання. 

                     Русин не розумів     лісової мови, 

      квапився ялинкам на поміч: 

    обережно знімав важкі снігові плащі, 

                                                  деревця випрямлялися…

   Дівчина виросла в лісі, для неї дерева були сестрами й братами, вона любила їх, милувалася ними. Але допомагати їм – пуста робота. В лісі діє найперший закон: виживають тільки сильні. Чинність закону помічала змалку: вовки різали зайців, лиси душили голубів, дуб застеляв сонце меншому дубчакові, у двобої олень перемагає оленя слабшого. Це було звичним і навічно установленим. Батько Боян говорив: подібно заведено й поміж людьми. Тому ніколи в законові сильних не сумнівалася. І ось появився в лісі отрок наївний він струшує з деревець сніг допомагаючи кволим вижити.

                      Р. Федорів

Ø Про які закони життя лісових мешканців  ідеться в тексті? Чи прийнятні вони для людського суспільства? Свою думку доведіть.

Ø  Поясніть уживання тире в третьому реченні.

ØВизначте смислові відношення між частинами складних безсполучникових речень. Прокоментуйте пунктограми.

Ø  Запишіть останнє речення, розставляючи розділові знаки; поясніть правила їхнього вживання.  Підкресліть члени речення. Побудуйте структурну схему.

Ø  Складіть два безсполучникові речення зі значенням послідовності подій і два зі значенням причини. Прокоментуйте розділові знаки.

ØПоміркуйте, чи дотримано в тексті правил милозвучності української мови.

ØПридумайте за фрагментом одне завдання з морфології та запропонуйте його однокласникам.

Ø  Додаткове завдання: складіть твір-роздум за рядками Віталія  Іващенка: „У зграї звірі знищують слабких, щоб через них не нищилась порода. А люди, як не дивно, нищать тих, у кого розум є, талант і врода!” Що, на ваш погляд, поєднує тему твору з текстом цієї вправи?

     Такого типу завдання "населяють" посібники, які ви бачите на фото. Тепер книжки доступні лише в електронному форматі (!!! ВИВЧЕННЯ ГРАМАТИКИ НА ОСНОВІ ТЕКСТУ)

***********

А ось матеріал для самостійних і контрольних робіт та для підготовки до ЗНО:

!!! СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: тестові завдання


Синонімічність складних речень 

Подібність фрагментів простих і складних речень

Комплект "Синтаксична синонімія": 

https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/11/2021.html

 Обґрунтування вживання розділових знаків:

https://mariyavizinska.blogspot.com/2020/12/blog-post_8.html (обовязкове завдання на ЗНО)


Члени речення: 

Однорідні члени речення: 

 Відокремлені члени речення:

 Речення із внесеннями:  

Пряма мова:


 МОРФОЛОГІЧНА НОРМА


ДІЄСЛОВО: https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/11/7.html



ДІЄПРИКМЕТНИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/01/blog-post_89.html


ДІЄПРИСЛІВНИК:

https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/01/blog-post.html


Редагування речень з дієприслівниками: 

https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/02/blog-post.html



ДІЄСЛОВО ТА ЙОГО ФОРМИ (УЗАГАЛЬНЕННЯ)

(2 варіанти по 12 завдань: дієслово, дієприкметник, дієприслівник)



ІМЕННИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/12/blog-post.html


ПРИКМЕТНИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2021/12/blog-post_19.html


ЧИСЛІВНИК: https://mariyavizinska.blogspot.com/2022/01/blog-post_16.html

Немає коментарів:

Дописати коментар