Для тренувань




Односкладні речення

Увідповідніть речення та їхні види
І варіант
1.Означено-особове
А Подаруй мені, доле, сто літ і ще день.

2.Узагальнено-особове
Б Копитом до душі не достукаєшся.

3.Неозначено-особове
В Батько хай їде орати – його коні знають.

4.Безособове
Г Зимовий вечір. Тиша. Ми.

5.Називне
Ґ Нас зустрічають хлібом-сіллю.


Д Осінь надворі.


Е На цвинтарі розстріляних ілюзій уже немає місця для могил.


Увідповідніть речення та їхні види
ІІ варіант
1.Означено-особове
А Лінивий двічі робить, скупий два рази платить.

2.Узагальнено-особове
Б Осінь. Вокзал. І легенька валізка.

3.Неозначено-особове
В Безкриле серце не окрилити.

4.Безособове
Г Нас називають втраченим поколінням.

5.Називне
Ґ Свою правду в чужу макітру не наллєш.


Д З книжних слів набираємося мудрості й стриманості.


Е Плакуча верба  на бережку.


Увідповідніть речення та їхні види
ІІІ варіант
1.Означено-особове
А Така шалена стужа, така крута зима.

2.Узагальнено-особове
Б Угамуйтесь, ліси, заспокойтесь, засніть.

3.Неозначено-особове
В Сонним холодом од трав віє.

4.Безособове
Г Задзвонили в усі дзвони по всій Україні.

5.Називне
Ґ У чужому домі не порядкуй.


Д Ясний місяць.


Е Кожна голова свій розум має.


Увідповідніть речення та їхні види
ІV варіант
1.Означено-особове
А Осінній сад у тихому закутку села.

2.Узагальнено-особове
Б Покремсали життя моє на частки, на тьмяну січку слів і суєти.

3.Неозначено-особове
В Старого лиса не виведеш з лісу.

4.Безособове
Г Плазунів неможливо принизити.

5.Називне
Ґ Голубими дощами сто раз над тобою заплачу.


Д Лежачий камінь мохом обростає.


Е Осінній сад, жоржин печаль багряна.


Увідповідніть речення та їхні види
V варіант
1.Означено-особове
А Сорочки чистої замало у житті.

2.Узагальнено-особове
Б Памʼятаєш перший клас?
3.Неозначено-особове
В Висунули мене кандидатом у депутати.

4.Безособове
Г Стук обмерзлого відра.
5.Називне
Ґ Хата без хазяйки – сирота.


Д Сметаною вареників не збавиш.


Е Стук дятла на вершині дуба.


Увідповідніть речення та їхні види
VІ варіант
1.Означено-особове
А Тепла осінь.

2.Узагальнено-особове
Б Нам дано одне життя прожити.

3.Неозначено-особове
В Хліб-сіль їж, а правду ріж.

4.Безособове
Г Купаюся у свіжому ранковому повітрі.
5.Називне
Ґ У селі завжди вітаються одне з одним.


Д У вмілого і долото рибу ловить.


Е Зима сувора.


Увідповідніть речення та їхні види
VІІ варіант

1.Означено-особове
А У повітрі тихо і морозно.

2.Узагальнено-особове
Б Дружба  – це найчистіша любов.

3.Неозначено-особове
В Ішов дорогою, струшував листя.

4.Безособове
Г Немеркнуче світло, запалене любовʼю.
5.Називне
Ґ Працюватимемо дружно.


Д У нас уміють так вчинити.


Е Дарованому коневі в зуби не дивляться.



Рід іменників

І. Укажіть рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду.
Перший варіант
1. Дитя, учитель, токар, листоноша.
2. Сирота, базіка, бідолаха, роззява.
3. Кошеня, вовчисько, телятко, стиляга.
4. Плакса, лікар, бухгалтер, хлібороб.
Другий варіант
1.     Тбілісі, голуби, жайворонок, гультіпака, колега.
2.     Недотепа, тесляр, понеділок, жорна, незнайко.
3.     Гніздо, гонор, журі, студент, нероба.
4.     Задавака, стиляга, староста, нікчема, сіромаха.

ІІ. Укажіть рядок, у якому всі іменники належать до чоловічого роду.
Перший варіант
1.     Архітектор, Баку, санаторій, радість, манго.
2.     Какаду, Сан-Франциско, меню, вовчисько.
3.     Дідуган, Міссурі, листя, поні, леді.
4.     Біль, кір, Сибір, дріб, степ, загс.
Другий варіант
1.     Онтаріо, розкіш, математик, кашне, рагу.
2.     Аташе, кенгуру, тюль, нежить, кабальєро.
3.     Перу, урду, путь, насип, гульвіса, суддя.
4.     Денді, Монтевідео, маестро, ательє, поні.

ІІІ. Укажіть рядок, у якому всі іменники належать до середнього роду.
Перший варіант
1.     Чилі, біолог, комюніке, дилер, ультиматум.
2.     Рагу, журі, Токіо, резюме, турне.
3.     Трико, бюро, радіо, ООН, фламінго.
4.     Драже, шасі, шосе, дискета, Бетті.
Другий варіант
1.     Дідище, хвостище, мадам, кіно, кюре.
2.     Фортепіано, пенальті, панно, пенсне, рандеву.
3.     Кредо, какаду, таксі, метро, сеньйор.
4.     Желе, пюре, пальто, цеце, шимпанзе.

ІV. До запропонованих іменників доберіть прикметники та запишіть утворені словосполучення.
Путь, собака, ступінь, полин, казино, Онтаріо, макраме, тюль, туш, колібрі, фрау, Сочі, Конго, маестро, нехворощ, рояль, івасі, денді, цеце, ПТУ, ОУН, ГЕС, кір, толь, сопрано, попурі, ваніль, шампунь, міль, кольрабі, боржомі, путасу, салямі, есперанто, кантрі, сироко, торнадо, бенгалі.

Закінчення іменників ІІ відміни

І. Укажіть рядок, у якому всі іменники в родовому відмінку однини мають закінчення  -а (-я).
1. Мундир, крейсер, курорт, санаторій.
2. Конверт, кодекс, макет, вальс.
3. Мороз, кросворд, композитор, атом.
4. Каштан, Париж, зразок, гопак.

ІІ. Укажіть рядок, у якому всі іменники в  родовому відмінку однини мають закінчення -у (-ю).
1.      Університет, зуб, курінь, закон.
2.      Курган, напрямок, малюнок, Вашингтон.
3.      Вітер, Буг, живопис, Гондурас.
4.      Букет, кабінет, майдан, ураган.

ІІІ. Укажіть рядок, у якому в усіх словах допущено помилку в закінченнях.
1.      Іртиша, радіуса, відмінка, мотора.
2.      Гектара, майдану, Діда Мороза, прогресу.
3.      Квадрату, Байкала, мітинга, чагарника.
4.      Вишняку, Амуру, синтаксису, куреня.

ІV. Укажіть рядок, у якому всі іменники можуть мати паралельні закінчення  (-у, -ю або –а, -я) у родовому відмінку однини.
1.      Париж, стіл, університет, гербарій.
2.      Двір, Алжир, вапняк, папір, камінь.
3.      Гадяч, неореалізм, настрій, туман.
4.      Документ, діамант, журнал, трамвай.

V. Укажіть рядок, у якому всі іменники в орудному відмінку однини мають закінчення -ем (-єм).
1. Тесляр, дощ, долар, тягар.
2. Ігор, каменяр, козир, пустир, скляр.
3. Ювіляр, мадяр, пластир, перпендикуляр.
4. Плащ, комар, хабар, школяр, муляр.

VІ. Укажіть рядок, у якому всі іменники в орудному відмінку однини мають закінчення –ом.
1.      Столяр, пластир, футляр, панцир, варвар.
2.      Пекар, пісняр, повістяр, фіґляр, кучер (візник).
3.      Каменяр, вапняр, різьбяр, Лазар, бетоняр,
4.      Циркуляр, лобур, орієнтир, загар, маляр.

VІІ. Запишіть іменники в родовому та орудному відмінках однини.
Школяр, рояль, ступінь, щавель, майданчик, гопак, прогрес, Ігор Коваленко, Миргород, узвар, ковзаняр, дзвонар, тираж, вокзал, якір, узор, ювіляр, нашатир, кучер (волосся), мочар, слюсар, пластир, бджоляр.

Іншомовні слова

І. Визначте рядок, у якому в усіх словах пишеться літера и.
В-1.     1. Автор..тар..зм, ац..тон, р..з..рвуар, с..ньйор, асорт..мент.
2. В..нтилятор, мар..над, др..йфувати, вег..тативний, ар..фметика.
3. С..мфонія, опт..ка, сп..дометр, д..віз, д..строфія.
4. Д..сонанс, бат..скаф, фортіс..мо, д..сплей, д..р..гент.

В-2.     1. Д..р..жабль, р..тор..ка,  с..рена, агр…сивний, с..местр.
2. Ск..п..дар, к..нджал, піаніс..мо, баз..с,  аплод..сменти.
3. Ап..ляція, др..наж,  д..партамент, р..грес, р..з..рвуар.
4. Екстр..мізм, р..тор, опт..ка, ж..латин, д..корація.

ІІ. Визначте рядок, у якому в усіх словах пропущена літера и.    
1.     Лейпц..г, В..рджинія, Ч..нгісхан, К..плінг.
2.     Корс..ка, Т..бет, Ц..церон, Ч..каго, Кр..т.
3.     Цюр..х, Адд..с-Абеба, С..дней, Ок..нава.
4.     Алж..р, С..ц..лія, Сканд..навія, С..нгапур.

ІІІ. Визначте рядок, у якому в усіх словах відбувається подвоєння букв.
     В-1.    
1.     Рес..ора, оперет..а, брут..о, сюр..еалізм, спагет..і.
2.     Ем..іграція, тон..а, пан..а, марок..анець, віл..а.
3.     Пан..о, ін..овація, ім..іграція, ір..еальний, бон..а (гувернантка).
4.     Сюр..еалізм, колон..а, лібрет..о, нет..о, хоб..і.

     В-2 .      1. Ліс..абон, Марок..о, Апол..он,  Міс..ісіпі.
              2. Філіп..іни, Калькут..а, Андор..а, Ніц..а.
              3. Ус..урі, Дарданел..и, Гаван..а, брати Грім.. .
              4.  Мітчел.., Гол..андія, Дік..енс, Піф..агор.

ІV. Визначте рядок, у якому всі слова написані правильно.
         В-1.     1. Х’юстон, пюпітр, Сьєрра-Невада, кастаньєти.
2. Ескадрилья, пас’янс, Рейк’явік, ад’ютант.
3. Батальйон, монпансьє, компаньон, ажіотаж.
4. Браконьєр, ф’юзеляж, комюніке, б’юст.

      В-2.     1. Портьєра, каньйон, кіпарис, Монтескьє.
2. Нюанс, ін’єкція, Ньюкасл, бюлетень.
3. Вольєра, транс’американський, миш’як, пюре.
4. Б’юро, нюанс, контрреволюція, кон’юнктура.

V. Запишіть слова правильно. 
 Г..барит, г..норар, буд..изм, р..ндеву, Гр..нвіч, Одіс..ей, г..л..нтерея, дер..тизація, грав..юра, акр..д..тив, Лавуаз..є, армаг..дон, р..ц..пієнт,  р..френ, д..сплей, г..ацинт, аген..ство, барок..о, піан..с..мо, беладон..а, інтермец..о, піц..ерія, спагет..і, собака кол..і, яс..ький, м..юслі, кеш..ю, він..єтка, конферанс..є, ком..юніке, акорд..он, Дж..оконда, Сард..нія, С..рія, Уолл-стр..т, Колх..да, Цюр..х, Міс..урі, ал..ея, б..н..фіс, ас..стент, екс..традиція, д..р..ктива, м..юзикл, вар..єте, п..юпітр, п..ртал, мар..над, бар..льєф, Ват..кан, Апен..іни, к..юре, Г..ята, кур..єр, пан..африканський, тер..аса, шпр..ц, р..ч..татив.


Лови помилку!

 І. Визначте рядок, у якому в усіх словах треба писати префікс с-. Орфографічні помилки виправте.
1. Злагода, зфотографувати, збити, зчистити.
2.Зкомпрометувати, зцементувати, зсох, зберегти.
3. Зтворити, зпрямувати, зписати, зпідлоба.
4.Зшити, зчавити, зтерти, зжати.
 ІІ. Визначте рядок, у якому треба писати  літеру е в значущих частинах усіх слів. Помилки виправте.
1.      Роздерати, шелестіти, пречепурити, преборкати.
2.      Щебетати, вітерець, гребинястий, пшениця.
3.      Непречетний, пелехатий, престол, шенель.
4.      Превілей, деректор, бренить, претендент.
 ІІІ. Визначте рядок, у якому всі слова треба писати разом. Орфографічні помилки виправте.
1.Військовоморський, яскравожовтий, загальнонародний,        народнопоетичний.
2.Аніскільки, кримськотатарський, червоногарячий,    двадцятип’ятилітній.
3.Всесвітньовідомий, південнозахідний, гіркуватосолодкий,       вищезгаданий. 
4.    Устократ, півхати, казнакуди, сліпоглухонімий.

 ІV.  Визначте рядок, у якому всі слова треба писати з апострофом. Помилки виправте.
1.     Возз’єднання, рутв’яний, п’єдестал, мавп’ячий.
2.     Невід’ємний, без’ядерний, пів’яблука, дит’ясла.
3.     Прем’єра, Анан’єв, зап’ястний, медв’яний.
4.     В’ячеслав, арф’яр, присв’ята, черв’як.
 V. Визначте рядок, у якому в усіх словах правильно подано закінчення. Помилки виправте.
1. Морозу, граму, борщу, вальсу.
2. Піска, паперу, Парижу, звуку.
3. Мосту, портрету, вітру, експорту.
4. Кавказу, інею, абзацу, Бугу.
 VІ. Визначте рядок, у якому в усіх словах має бути подвоєння букв. Помилки виправте.
1.     Обличчя, Поволжжя, наллються, військкомат.
2.     Барокко, священник, голландець, шалений.
3.     Статтею, блаженний, заввідділом, козаччина.
4.     Галиччина, алегорія, статтей, Андорра.




Немає коментарів:

Дописати коментар