четвер, 1 жовтня 2020 р.

Словосполучення


 З мого посібника „Робота з текстом...”

Картка  4

Ø  Прочитайте висловлювання вголос. Які почуття воно викликає у вас?  Розкажіть про свою бабусю. Опишіть її зовнішність (усно).

Моя рідна бабуся! Усе, що робила, як дивилася, як захищала нас із братом, як ніколи не сердилася, – усе було просякнуто добротою, що спонтанно народжувалася в ній і виплескувалася у світ.

Вона, така маленька й тиха, нічого й нікого не боялася: коли німці палили село і розстрілювали, не тікала ховатися, а залишалася в хаті, не боялася сказати у вічі злодію, що він злодій.

                     В. Лопата

Ø  Вичленуйте із запропонованих речень десять словосполучень з різними видами зв’язку між компонентами. Визначте різновид кожного словосполучення за головним словом.

Ø  Доведіть, що виділені темним шрифтом конструкції не є словосполученнями.

Ø  Випишіть прислівники, назвіть їхні морфологічні ознаки, поясніть правопис.

Ø  Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією. Поділіть на частини для перенесення з рядка в рядок.

Ø  Від виділених курсивом іменників утворіть присвійні прикметники.

Ø  До слова сердилася доберіть синоніми, поясніть стилістичні умови їхнього вживання.

Ø  Складіть простий роздум „Чи завжди і всім можна говорити правду у вічі”. У реченнях використайте словосполучення з підрядним зв’язком прилягання.

Інтерактивна вправаСловосполучення. Докладніше

Пригодиться на уроці

 З мого посібника "Робота з текстом...."
Картка  7 

Ø  Прочитайте поезію. Уявіть змальовану картину. Скажіть, які почуття вона  у вас викликала. Назвіть виражальні засоби в тексті. Знайдіть речення з інверсією. Поміркуйте, чи впливає зміна місця слова на його емоційне сприйняття.

Уже трава підмалювала брови

В осінні (дуже  модні) кольори.

І листя розбивається до крові,

Коли із клена падає згори.

Жовтіють дні, і також опадають,

Змітають рештки літа двірники.

Настоялося сонце – і сідає.

Сідає і малеча – за книжки.

Зчорнілий сонях дибає під тином:

„Зберіть мене! Бо нащо ж я вродив?”

Жучок повзе. І осінь, як дитину,

Несе туман купати до води.

Тоді його мотає на клубочки:

Плести на зиму теплі покривала.

До крові розбиваються листочки…

…І брови вже трава підмалювала.

М. Павленко

Ø  Поміркуйте, чи правильно поставлена кома в третьому реченні.

ØВизначте підмети й додатки в реченнях, поясніть спосіб вираження.

Ø  Підкреслені слова запишіть фонетичною транскрипцією, зробіть висновок про співвідношення звуків і букв.

Ø  З виділеним темним шрифтом словом складіть два речення в художньому стилі так, щоб воно писалося разом та окремо згідно з приналежністю до певної частини мови. Прочитайте речення вголос тричі, щоразу змінюючи логічний наголос. Як змінюється від цього зміст висловлювання?

Ø  До дієслова дибає доберіть синоніми, поясніть сферу вживання кожного з них, складаючи з ними речення (усно).

Ø  Вичленуйте дієприкметник, виконайте його морфологічний розбір.

Ø  Складіть твір-мініатюру (5 речень) „Уже трава підмалювала брови в осінні (дуже модні) кольори” або „І осінь, як дитину, несе туман купати до води” (на вибір). Використайте три  речення з інверсією. 


Картка 8

Ø  Прочитайте фрагмент із повісті „Звук павутинки”. Пригадайте, якого епізоду  й персонажів твору він стосується (якщо читали).

…Люди не вм..рають зовсім. Коли вони лягають у землю і самі стають з..млею, то з них в..ростає трава чи дер..во. З добрих людей в..ростає щось добре – яблуні, бузок, маргаритки. А хто злий, зав..дющий, то буде р..п’яхом, кроп..вою, л..шаєм повзучим.

А що виросте на місці…?

                            В. Близнець

Ø  Спишіть, вставляючи пропущені літери. Проаналізуйте орфограми.

Ø Усно виконайте морфологічний розбір підкресленого слова, запишіть його фонетичною транскрипцією і зробіть висновок про співвідношення звуків та букв.

ØУ кожному реченні підкресліть граматичні основи. Прокоментуйте спосіб вираження присудків, назвіть їхні види.

Ø  Продовжте текст, уставивши на місці пропуску в останньому реченні ім’я літературного героя. У реченнях уживайте присудки, виражені різними частинами мови.