вівторок, 16 січня 2018 р.

Граматика керує навіть царями (Мольєр)
Тобі ріжуть вуха вислови, що звучать всюди: “піди тудою”, “самий красивий”, “лунаючий”? Вітаємо, ти серед грамотних людей. Яких, до слова, з кожним роком залишається усе менше.
Але навіть у найначитаніших та найосвіченіших часом виникають проблеми: добрий день чи доброго дня? Одягати чи надягти? Підписатись чи розписатись?
Ми вирішили згадати найрозповсюдженіші помилки і дати невеликі вказівки щодо того, як намагатися їх уникнути.

1. Добрий день чи доброго дня

Вітаючись, ми можемо говорити “доброго ранку”“доброго вечора” та “доброї ночі”, але “добрий день”лишається без змін.

2. Рятувальник чи рятівник?

Обидва слова правильні. Різниця лише в значенні:
  • рятувальник – той, чия професія рятувати
  • рятівник – особа, що врятувала випадково.
Отже, у басейні спортклубу та на пляжі сидить рятувальник. А той хоробрий юнак, що втримав тебе від падіння – твій рятівник. Докладніше

Вивчаймо мову на основі тексту!

Вивчаймо граматику  
на основі повнозерного висловлювання! 
1. Докладніше дивіться тут


2. Приклад комплексного завдання:
                      Картка 9 (прикметник)
Ø  Прочитайте висловлювання. Поміркуйте, чи має воно усі структурні елементи тексту, свою думку доведіть. Придумайте заголовок, що розкриває тему. Усно перекажіть прочитане.
Ø  Випишіть окремо словосполучення з відносними та якісними прикметниками. Поясніть, за якими ознаками ви це здійснили.  Визначте морфологічні ознаки прикметників.
Ø  З’ясуйте, що означає вислів круглий дурень. Чи правильно за нормами сучасної літературної мови так говорити? Яким словом можна замінити підкреслений прикметник? До якого розряду за значенням належить прикметник круглий? Запишіть виділене прислів’я у блокнот і запам’ятайте.
Ø  Від якісних прикметників утворіть усі можливі форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Поясніть орфограми в них. Складіть алгоритм утворення ступеневих форм.
Ø  До якої лексичної групи належить підкреслене слово? Поясніть його значення, дібравши синонім. Наведіть ще кілька аналогічних прикладів.
Ø  Запропонуйте ще одне завдання за текстом.
Ø  За принципом стратегії „Мікрофон” висловте свої думки щодо проблеми шкідливих звичок сучасних підлітків.

Громадська думка кожній віковій групі неофіційно визначала межу її можливостей. Задавалась „програма”, яку можна окреслити так: спочатку – набиратися розуму й досвіду, потім – створити сім’ю і господарство, нарешті – досягти матеріального добробуту. Народне прислів’я так відбиває цю схему: „До двадцяти не мудрий, до тридцяти не жонатий, до сорока не багатий – круглий дурень”.
Дуже високо цінувалася честь трудової людини. У народній етиці важливого значення набувало співвідношення моральних рис людини з якісною характеристикою її праці. Існувало, наприклад, повір’я, що у нечесної людини не зародить земля, а в чабана, котрий щось поцупить, розбігатиметься маржина.
Великим безчестям вважалося пияцтво. Адже пияк ставав поганим робітником, втрачав свою моральну подобу, занапащував родину, робив сором громаді, бо, як казали в народі, видавав свою душу дияволові.                              З кн. „Українське народознавство”


Пропоную електронний варіант
двох посібників 
             (номер телефону 0986155904)