вівторок, 9 березня 2021 р.

ДОСИТЬ БУЛО ОДНІЄЇ ЛЮДИНИ, ЩОБ УРЯТУВАТИ ЦІЛУ НАЦІЮ!

  


Воскресну нині! Ради їх,

Людей закованих моїх

Убогих, нищих… Возвеличу,

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово. Т. Шевченко

Завдання для учнів

Ø Прочитайте висловлювання. Визначте стиль мовлення та його ознаки. Усно продовжте виступ Марка Черемшини, не порушуючи стилю.

(1)Найгеніальніший син України, апостол правди і науки, який до старого плуга викував новий леміш та чересло і в тяжких упругах зорав свій переліг, а на перелозі посіяв свої щирі сльози, з яких виросте народна свідомість, виросте віра в краще майбутнє і бажання боротьби за те майбутнє, за свої права, за знехтувані права народу, бо вірив наш геній Шевченко, що щастя прийде і встане правда! (2) Встане воля!

Марко Черемшина

Ø Поміркуйте, чи можна цей фрагмент вважати складним

синтаксичним цілим. Визначте вид першого речення:

а) складнопідрядне з кількома підрядними;

б)складне зі сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком;

в) складне з підрядним та сурядним зв’язком;

г) складне з сурядним, підрядним та безсполучниковим зв’язком.

Ø Перше речення має частин:

а) п’ять; б) шість; в) сім; г) вісім: ґ) дев’ять.

Ø Випишіть слова, у яких відбувається уподібнення приголосних або за дзвінкістю-глухістю, або за твердістю-м’якістю. Запишіть фонетичною транскрипцією, поясніть правила написання.

Ø Вичленуйте прикметники, від якісних утворіть ступеневі форми.

Ø Поясніть значення підкреслених слів, при потребі скористайтеся тлумачним словником. Запишіть ці іменники в родовому, давальному та орудному відмінках однини та множини, виділіть закінчення.