За матеріалами педагогічних сторінок
Латеральне мислення — поняття для позначення непрямого
та творчого підходу до розв'язання проблем.
Термін запропонував британський лікар та спеціаліст із творчого мислення
Едвард де Боно в книжці "Думати по-новому: використання латерального мислення".
Що це таке
і як розвинути?
Як працює?
Методи, вправи
і рекомендації... Докладніше ТУТ
1. Презентація речі
Як реалізувати
Педагогу
§ створити емоційно
комфортну атмосферу на початку заняття;
§ позитивно
налаштувати учнів на творчу співпрацю.
§ вільно і відкрито
міркувати над темою; активізувати свої асоціації;
§ учитися лаконічно
висловлюватися.
2. PMI (з англ. plus-minus-interesting —
плюс-мінус-цікаво)
Як реалізувати
Окрему
ситуацію чи проблему з класом розгляньте із трьох точок зору — позитивної,
негативної та цікавої. Заповніть таблицю. Використовуйте цікавість як критерій
оцінювання проблеми — особливість латерального мислення. Аналізуйте позитивні,
негативні та цікаві моменти однакову кількість часу.
Таблиця для роботи
за методом
Вид мислення |
Плюс |
Мінус |
Цікаво |
Критичне |
|
|
|
Креативне |
|
|
|
Латеральне |
|
|
|
Метод допомагає
Педагогу
§ підібрати
проблемні ситуації, аналіз яких зацікавить учнів;
§ визначити
готовність і вміння учнів розв’язувати проблеми;
§ заохочувати учнів
формулювати точки зору.
Учням
§ стимулювати власну
мисленнєву діяльність;
§ у кожній ситуації
знаходити позитивні і негативні сторони;
§ мобілізувати свій
життєвий досвід.
3. Фотокреатив
Як реалізувати
Учитель пропонує учням переглянути сюжетні
фото і ставить щодо них запитання.
Наприклад, скористайтеся фотографією
історичної події, кадром з фільму тощо. Запитайте учнів:
• Як ви гадаєте,
що відбувається на фотографії?
• Хто, на вашу
думку, зображений на фото?
• Ким він може
працювати? Запитання та світлини добирайте з огляду на тему уроку.
Метод допомагає
Педагогу
§ формувати
комунікативну компетентність учнів;
§ задіяти
інтелектуальне та емоційне сприйняття на занятті.
Учням
§ сформулювати
власну точку зору щодо поставленого запитання;
§ толерантно
ставитись до думки інших.
4. Вільне письмо
Як реалізувати
Учитель заводить будильник на 3—5 хвилин і
впродовж цього часу учні записують, про що думають. Важливо не обмежувати
«політ» їхніх думок. Вкажіть, що не потрібно стежити за орфографією,
розділовими знаками тощо — просто слід вільно писати. Якщо учень відчує
дискомфорт, то нехай обміркує його причини і запише. Учителю не варто
аналізувати написане без дозволу.
Метод допомагає
Педагогу
§ змоделювати
алгоритм швидкого і ефективного викладення думки;
§ надати можливість
учням викласти свої думки на папері, зняти напругу.
Учням
§ зануритися у світ
своїх думок і почуттів;
§ виокремлювати
основні думки й записувати їх;
§ навчитися писати
швидко й лаконічно;
§ позбутися тривог,
страхів.
Немає коментарів:
Дописати коментар